Harlejáři celého světa, spojte se!

Byznys

Do Česka se příští rok chystají desetitisíce motorkářů, aby oslavily 115. výročí založení slavné americké značky Harley-Davidson. Začátkem července se Praha a její okolí promění v hlavní město hlasitých motorů a kožených bund.

V roce 1903 si dva mladí muži, William Sylvester Harley a Arthur Davidson, založili v americkém Milwaukee továrnu na výrobu motocyklů. Tedy továrnu – ona to byla podle historických pramenů dřevěná dílna o rozměrech zhruba tři krát pět metrů, nicméně tehdy měla na dveřích napsáno Harley-Davidson Motor Company. 

Harley i Davidson byli oba potomky rodin, které do Spojených států imigrovaly z britských ostrovů. Zatímco rodiče Williama S. Harleyho pocházeli z městečka Littleport v hrabství Cambridgeshire ve východní Anglii, kořeny Davidsonových jsou ve Skotsku. Obě rodiny se pak ocitly v Milwaukee na břehu Michiganského jezera. Mladý William S. Harley pracoval už ve svých patnácti letech v podniku zaměřeném na jízdní kola. V roce 1901, když mu bylo jedenadvacet let, vymyslel a nakreslil motor, který by se dal připojit právě ke kolu. O dva roky později pak s Davidsonem otevřeli svou první výrobní kůlnu. A aniž to tehdy mohli jakkoli tušit, jejich nápis na dveřích dal vzniknout jedné z nejameričtějších značek Ameriky.

 

V roce 2018 bude legendami opředený Harley-Davidson slavit 115. výročí a významnou roli v tom tentokrát bude hrát i Česká republika, respektive Praha. Ta se totiž stane jedním ze dvou center celosvětových oslav narozenin slavné značky, samozřejmě vedle domovského Milwaukee. Mimochodem z původní kůlničky se podnik mladých pánů Harleye a Davidsona přesunul už o tři roky později „do nového“, když si vybudovali dílnu o zhruba dvě stě padesáti čtverečních metrech v milwaukské Chestnut Street. Tato ulice byla později přejmenována na Juneau Street a firma Harley-Davidson Motorcycle Company ve stejné ulici sídlí dodnes.

Historicky vůbec prvním zákazníkem se podle firemních pramenů stal spolužák obou zakladatelů, jistý Henry Meyer, toho by tak nejspíše šlo s trochou nadsázky označit za „praotce všech harlejářů“. 

K růstu obliby motorek v následujících letech přispěly, tak jak už to bývá u řady technických a technologických novinek obvyklé, i armádní zájmy. Motocykly, a zvláště ty se značkou H-D, se staly během první světové války významnou součástí výbavy armády Spojených států. Ostatně i první americký voják, který vstoupil na území tehdy poraženého Německa, desátník Roy Holtz, jel na motorce. A ano – byl to harley.

 

Harley slavit umí

Od těch dob firma prošla mnoha etapami. Po velkém ústupu koncem sedmdesátých let byla zralá na ručník, ale nakonec podnik v roce 1981 odkoupilo třináct tehdejších manažerů firmy a značku tak zachránili i pro další generace. Těch mají motocykly s orlem ve znaku skutečné zástupy. Když se v roce 2003 slavilo v Milwaukee sto let existence firmy, přijelo na 250 000 lidí.

Harley-Davidson pořádá velké oslavy každých pět let. A vedle Milwaukee v americkém státě Wisconsin bývá v poslední době také druhé centrum oslav mimo USA. Před pěti lety, při oslavách 110. výročí, to byl italský Řím, předtím španělská Barcelona. A příští rok se centrem harlejářů stane Praha. Od 5. do 8. července se celé holešovické Výstaviště promění v centrum oslav, motorek a motorkářů však má být plné hlavní město i okolní regiony.

„V roce 2013 se nás sjelo do Říma devadesát tisíc,“ řekl Martin Heřmanský, výkonný ředitel firmy pro strategické rozvíjející se trhy v regionu Evropy, Středního východu a Afriky. V Praze organizátoři očekávají až sto tisíc návštěvníků, mezi šedesáti a sedmdesáti tisíci má být motorkářů se stroji, zbytek pak bude tvořit jejich doprovod.

„Harley slavit umí, má to v genech a umí slavit fakt dobře. A pokud se navíc oslavy budou odehrávat v České republice, bude to něco opravdu mimořádného,“ říkal hlavní organizátor Jaroslav Vavřina při letošním oficiálním oznámení Prahy jako evropského centra oslav 115 let značky.

 

Atraktivní destinace

„Museli jsme vybírat místo s dobrou infrastrukturou, ubytovacími kapacitami, vhodnými prostory i silnou motocyklovou tradicí. Ale chtěli jsme také místo, které bude mimořádně atraktivní a přitažlivé, kam se naši zákazníci budou opravdu chtít jet podívat. A to Praha a Česká republika splňují,“ popisoval výběr z kandidátských měst Trevor Barton, manažer péče o zákazníky z Harley-Davidson International. 

Atraktivitu Česka potvrzuje i zájem o vstupenky, již osm měsíců před akcí organizátoři hlásí přes deset tisíc prodaných vstupenek. Z interaktivní mapy na webových stránkách pak lze vyčíst, že nejvíce jich zatím koupili Němci, Britové, Francouzi a Italové. Vedle Evropanů si ale vstupenky pořídili už například i návštěvníci z Austrálie, Indie, Brazílie, Saúdské Arábie nebo JAR.

Čtyřdenní vstupenka stojí 550 korun, balíček s losováním o účast ve spanilé jízdě pak 2 050 Kč. Spanilých jízd do okolí Prahy by se podle Jaroslava Vavřiny mělo konat celkem pět. Návštěvníci se mohou také těšit na velkou výstavu současných i historických motocyklů, kaskadéry, bikerské hry, šest hudebních pódií a řadu dalších atrakcí, které k podobným akcím patří.

 

Větší než hokej

Češi se o pořádání přihlásili už v červnu 2015 a od té doby se na přípravách setkání pracuje. Do organizace jsou zapojeny státní instituce, Praha i Středočeský kraj, ale také policie, záchranná služba, hasiči a další. „Na hokejové mistrovství světa roku 2014 jsme se začali chystat rok dopředu, příprava na tyto oslavy začala rok a půl před konáním akce,“ říká první zástupce policejního prezidenta Martin Vondrášek. 

V posledních týdnech čelila kritice hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná-Jermanová. Části starostů se nelíbilo, že kraj přislíbil pro akci desetimilionovou dotaci. Hejtmanka argumentovala tím, že finanční přínos pro kraj z útrat návštěvníků bude násobně vyšší. Na zasedání středočeského zastupitelstva 5. prosince pak bylo rozhodnuto, že kraj dotaci poskytne.

Celkový finanční přínos pro veškeré veřejné rozpočty v Česku vyčíslila studie poradenské společnosti KPMG na 510 až 550 milionů korun. Podle odhadů KPMG se bude průměrná denní útrata zahraničního návštěvníka pohybovat mezi 3 500 až 4 700 korunami, u domácích návštěvníků pak mezi 1 100 až 2 500 korunami. Dohromady tak mají harlejáři a jejich doprovod během akce utratit 1,15 až 1,25 miliardy korun, z toho pak téměř polovina ve formě různých daní, poplatků a odvodů přijde do veřejných rozpočtů. Další příjmy mohou následovat později. „Z předešlých akcí v Římě nebo Barceloně máme ověřeno, že se účastníci oslav později vracejí společně s rodinou nebo dalšími přáteli. Chtějí jim ukázat místa, která projeli na motorce,“ říká Jaroslav Vavřina.

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama