Startup Apiary: Z výsluní na dno a zase zpět

13. září 2015

ilustrační foto Profimedia.cz

Jakub Nešetřil je jedním z hrstky českých podnikatelů, který zaujal zahraniční investory. Měl to o to těžší, že je dodnes skoro nemožné laikovi vysvětlit, co služba jeho startupu Apiary vlastně dělá.

Prvních 120 tisíc dolarů získala čerstvě ve Velké Británii založená firma Apiary koncem roku 2011 od skupiny amerických investorů. A vypadalo to, že dva bývalí kolegové z jiného českého startupu, GoodData, Jakub Nešetřil a Jan Moravec, před sebou mají skvělou budoucnost.

Startup Apiary pracoval na nástroji na tvorbu a správu API – Application Programming Interface, který, zjednodušeně řečeno, umožňuje aplikacím navzájem se propojit, komunikovat a vyměňovat si data. Dnes se bez něj neobejde téměř žádná internetová aplikace. A Apiary umí vývojářům zjednodušit vytváření API a jejich údržbu.

Firma ovšem měla brzy namále. Vyjednávání o další investici se táhla, a než v roce 2013 padla dohoda o dalších 1,63 milionu dolarů, došel Apiary skoro dech. Firma neměla na výplaty, a kdyby rychle nezískala peníze, znamenalo by to zřejmě její konec. Tehdy už Apiary spravovala na 25 tisíc API a její služby využívaly obří firmy jako Microsoft, Salesforce, Bloomberg, Akamai nebo Nike.

Další milník přišel letos v srpnu, kdy Apiary ohlásila příliv nových investic ve výši 6,8 milionu dolarů (celkem tak dostala už 8,4 milionu dolarů). Z původních sedmi zaměstnanců se mezitím rozrostla na třicet, kteří sídlí hlavně v Praze a v San Francisku. A v portfoliu má už přes 170 tisíc API.

Finančně je přesto stále ve ztrátě, všechny peníze totiž investuje do růstu. „Provozní zisk znamená, že firma vydělává peníze, ale taky to znamená, že dospěla k rozhodnutí, že už je nebude dále investovat do svého růstu,“ vysvětluje Nešetřil strategii Apiary. •

Autoři pracují pro server Lupa.cz, který se specializuje na dění na českém internetu.

Podpořte Reportér sdílením článku