Elektronický podpis se stane stejnou samozřejmostí jako mobilní telefon

Bankovní identita, a. s.

14. prosince 2023

Advertorial

foto: Bank ID

Díky bankovní identitě si už dnes můžete vyřídit řadu věcí – od sjednávání mobilních tarifů přes žádosti o důchody a sociální dávky či o dotaci na zateplení domu. Zároveň se blíží start tzv. digitální ústavy, kdy by mělo dojít k plné digitalizaci veřejné správy. Co by měl stát pro rychlejší digitální transformaci učinit, jaké jsou výhody a benefity elektronického podpisu i jaké má digitalizace přínosy pro udržitelnost, vysvětluje výkonný ředitel společnosti Bankovní identita Marek Růžička.

Bankovní identita se stala synonymem pro digitalizaci. Co musí udělat Česko, aby se stalo synonymem pro digitalizaci?

Nejsem politik a nemám ambici radit, jaké kroky by stát měl podnikat. Nicméně věřím, že Česká republika má výborné předpoklady stát se předním hráčem v oblasti digitalizace. Jasným příkladem je, jak rychle se v naší zemi rozšířily bezkontaktní platby nebo jak rychle lidé začali využívat bankovní identitu. A je tu řada dalších příkladů. Jen si musíme uvědomit, že v Evropě digitalizují všichni a my musíme holt zrychlit.

Jako manažer vím, že nemůžeme mít ve firmě 20 priorit, ale pouze několik, na které se skutečně soustředíme. Myslím si, že stát by měl postupovat obdobně a soustředit se na klíčové oblasti, které přinesou největší přínos pro celou společnost a tím posun v žebříčku DESI, který srovnává úroveň digitalizace v rámci celé Evropské unie.

Co by podle Vás stát měl prioritizovat?

Inspirujme se tam, kde to umí a zbytečně nevymýšlejme kolo. Osobně mě nepřestává fascinovat příběh estonského digitálního státu. Estonci si např. spočítali, že jen díky elektronickému podepisování, které důsledně uplatňují, ušetří ročně 2 % HDP. To je cesta, kterou bychom měli jít. Řadu kroků můžeme udělat už dnes.

Blíží se start tzv. digitální ústavy (zákona o právu na digitální služby) v únoru 2025. Od tohoto data má dojít k plné digitalizaci činností a oblastí veřejné správy. Stát by měl nyní napnout veškeré síly k tomu, aby byl připraven. Je tu 6 milionu občanů, kteří mohou se státem elektronicky komunikovat, polovina z nich to již vyzkoušela, jen zatím chybí další příležitosti. Myslím si, že odklad tohoto zákona by přinesl velkou deziluzi u mnoha lidí. To si nesmíme dovolit.

Do portfolia klientů Bank iD přibývají další a další firmy. Co všechno už dnes lidé prostřednictvím bankovní identitu vyřídí?

Je toho už opravdu hodně. V současné době spolupracujeme s více než dvěma sty subjekty soukromého sektoru a další spoustou státních institucí. Lidé si díky ověření přes bankovní identitu vyřeší online širokou škálu záležitostí, od sjednávání mobilních tarifů přes žádosti důchody a sociální dávky až po žádost o dotaci na zateplení domu. Například zdravotní pojišťovny s námi spolupracují úplně všechny.
Navíc v příštím roce úkonů, které půjdou díky bankovní identitě zařídit, přibude. Očekáváme daleko častější využívání služby Bank iD SIGN, tedy zaručeného digitálního podpisu.

Myslíte si, že elektronický podpis má budoucnost?

Jsem přesvědčen, že v příštích letech využívání elektronického podpisu výrazně poroste a postupně se stane běžnou součástí našich životů. Digitální smlouvy nakonec začnou převažovat nad papírovou formou, jelikož pro lidi bude ten ušetřený čas, který by jinak strávili cestou na pobočku a sjednáváním smlouvy, velmi silnou motivací. Obzvlášť když bude alternativa v podobě uzavírání smluv pomocí elektronických podpisů přehledná a snadno dostupná. Právě o to se v Bank iD snažíme.

Zmínil jste spolupráci se zdravotními pojišťovnami, napadá mě tak, zda se s vašimi službami pojí i některá etická rizika, jako například práce s citlivými daty pojištěnců?

Tohle riziko tam není. My k žádným citlivým informacím přístup nemáme, ty si drží pochopitelně samotné firmy v rámci ochrany osobních údajů pro sebe. Náš úkol spočívá pouze v tom, abychom pomohli ověřit identitu toho, kdo s pojišťovnou komunikuje.

Jedno eticky silné téma se však v poslední době snažíme otevírat, a to sice internetový prodej alkoholu a tabákových výrobků nezletilým osobám. V e-shopech s těmito produkty často chybí jednoznačné ověřování věku nakupujících a bankovní identita je jednou z možností, jak situaci změnit. V této oblasti spolupracujeme se společností Adulto, která sdružuje více než tři sta e-shopů, na kterých lze alkohol a tabákové výrobky koupit. Právě na nich už ověření věku přes bankovní identitu funguje.

Rád bych se ještě chvíli zastavil u služby Bank iD SIGN, kterou jste zmínil. V čem je zde rozdíl oproti běžnému ověření identity přes bankovní identitu?

Jedná se o zaručený digitální podpis dle evropské legislativy eIDAS, se kterým člověk už dnes vyřídí online drtivou většinu záležitostí v soukromoprávní oblasti. Vyšším stupněm už je jen kvalifikovaný podpis, na který máme v Česku samostatné certifikační autority.

Bank iD SIGN rozšiřuje portfolio agend, které mohou lidé vyřídit digitálně, například uzavření smluv s telco operátory nebo přihlášku k praktickému lékaři. Tento elektronický podpis používají zdravotní pojišťovny při registraci nových pojištěnců. Takže změnu zdravotní pojišťovny jste schopni už dnes zrealizovat kompletně digitálně. Další významnou oblastí jsou např. nájemní smlouvy.

Říkal jste, že v příštím roce očekáváte nárůst využívání této služby. Proč tomu tak podle Vás bude?

Jednak tomu dost napomáhá legislativa, schválená novela zákoníku práce usnadňuje elektronické podpisování v HR oblasti. Zároveň od ledna snižujeme poplatek pro firmy za zaručený digitální podpis z 20 na pouhých 5 korun, čímž bude služba ještě dostupnější. Spolupracujeme s řadou IT firem, které se specializují právě na podpisové platformy a systémy řízení a správy dokumentů, a Bank iD SIGN do těchto systémů postupně integrují.

V poslední době se stále častěji hovoří o tom, že digitalizace významně přispěje k udržitelnosti a také pomůže firmám s jejich ESG ratingem. Je to i případ služeb Bank iD?

Bezpochyby ano. My intenzivně pracujeme na tom, abychom pomohli klientům propsat využívání služeb bankovní identity do jejich ESG ratingu. Množství tištěných smluv a dokumentů je stále enormní, nehledě na jejich přepravu na jednotlivé pobočky firmy.

Jeden z našich klientů, firma Heimstaden, poskytující nájemní bydlení, si nechala vypracovat ESG propočet, který vyčíslil přechod na kompletně digitální nájemní vztah. Pokud nebudou tisknout papírové smlouvy a dokumenty, sníží uhlíkovou stopu o 9 tun CO2 ročně, což rozhodně není zanedbatelná hodnota.

Podpořte Reportér sdílením článku