Udělej to víc zelený

foto Tomáš Binter

Mistr trikař a producentka. Viktor Müller a Lenka Líkařová. Letos získali (část) Oscara za vizuální efekty ve filmu Blade Runner 2049. Tým pražského studia UPP vyrobil do pokračování legendárního filmu několik klíčových trikových scén. Zadání bylo stručné: vyrobte Los Angeles roku 2049. A tak ho vymysleli. Jejich efekty jsou i v dalších slavných snímcích. UPP je vlastně taková „pobočka“ Hollywoodu, i když sídlí v pražských Vršovicích.

Když v březnu přebíral hollywoodský „supertrikař“ John Nelson sošku Oscara za film Blade Runner 2049, ve výčtu poděkování zaznělo i jméno Viktora Müllera a firmy UPP. Čech Viktor Müller byl sice tou dobou v USA, ale na ceremoniál nemohl. Sklátila ho nemoc a zůstal v posteli v losangeleském hotelu. Dnes však tvrdí, že mu to není líto. „Já to moc neprožíval. Triky jsou dílo mnoha lidí. Kdybych byl kameraman nebo režisér, pak možná, ale triky dělá velký tým a já bych měl ostych přivlastnit si úspěch.“ Jeho parťačka, producentka Lenka Líkařová, která má na úspěchu taky velký podíl, dodává: „Nám totiž ocenění chodí se strašným zpožděním, rok i dva poté, co jsme na tom filmu pracovali, musíme si to pokaždé trochu připomenout.“

Povídáme si na dvorku starého vršovického domu: spíše už jde o „soudomí“ tvořené i několika přilehlými budovami, kde desítky lidí jako kolečka v hodinkách pracují každý na svém kousku v trikových scénách zejména pro zahraniční vysokorozpočtové filmy. Další se pak zabývají tím, aby se kolečka nezadřela – starají se o produkci a komunikaci mezi tvůrci a zadavatelem a o stovky dalších detailů.

Viktor v rozhovoru detailně líčí začátky spolupráce s významným hollywoodským trikařem Johnem Nelsonem, když spolu procházeli první verzi scénáře a vymýšleli základní trikové scény. Jenže triky do vysokorozpočtových velkofilmů už málokdy dělá jediná produkce, scény se rozdělí mezi několik studií, a tak producenti Blade Runnera nechali UPP jen část výroby a další kus odsunuli do Kanady, kde jsou lepší filmové pobídky.

„Mohl jsem se hádat, že jsem už na to udělal testy a vymyslel to, ale to je dráždění hada bosou nohou. Pro budoucnost jsou důležitý dobrý vztahy. Musíme se smířit s tím, že ty filmy neděláme celé…,“ říká jednačtyřicetiletý Viktor Müller. „A ten Oscar?! My máme mnoho kamarádů, kteří ho mají, i víc, a ti nám řekli, že pak třeba neměli dva roky práci. To je paradox.“ Do řeči mu vstoupí Lenka: „Ale to se nám naštěstí nestalo, naopak, mám pocit, že začalo chodit víc nabídek. Samozřejmě nevím, jestli to je Blade Runnerem, ale efekt to snad má. Zmínka v děkovné řeči nejsledovanějšího filmového ceremoniálu na světě? To má váhu. A lidi možná mrknou na web. On Viktor tyhle věci prostě neřeší, někdy je to těžký, já si to chci prožít, užít si nějaké nadšení… a on mě uzemní. A tak si to jdu radši prožívat do vedlejší místnosti, aby mi to nezkazil,“ pošťouchne Lenka Viktora.

Ti dva jsou ostatně nejen parťáci v práci, ale i životní partneři.

Hollywoodské producentky

Podpořte Reportér sdílením článku