Miliardové příběhy

Post Image

Miliardové příběhy

Play icon
31 minut
Od čínských zájemců by akcionáři Škody Transportation dostali dvacet miliard, pak spadla cena na necelých deset.

foto Škoda Transportation

Celoroční drama kolem plzeňské Škody. Vyvrcholení dlouholetého příběhu Českých aerolinií. Mezinárodní nákupy Daniela Křetínského, skupiny Penta i realitního magnáta Radovana Vítka. Přeskupování sil na českém internetu i návrat Primy zcela do českých rukou. V českém byznysu bylo v loňském roce velice živo. Jaké okolnosti provázely největší a nejzajímavější transakce loňského roku.

Jízda na tygrovi pokračuje. Očekávání dalšího růstu, stále velmi dostupné finance na koupě nových byznysů, to vše loni dělalo z českých společností lákavé, avšak relativně drahé cíle pro převzetí.

„Opakuju to druhým rokem po sobě – pro prodej firmy nebyla nikdy v historii lepší doba než teď. Násobky jsou na historických maximech, prodávající si mohou vybírat v zástupu kupujících,“ říká Jozef Janov z Hartenberg Capital, která spravuje soukromé prostředky Andreje Babiše vložené do svěřenských fondů. Platí to o výrobních podnicích, ale i o rekordně drahých realitách a dalších investicích.

„Většina aktiv, když se vezmou jako celek, je dnes drahá. Hlavním důvodem je dlouhodobá politika levných peněz. Atraktivní investice sice ještě stále existují, ale je poměrně pracné je najít,“ míní Daniel Gladiš řídící fond kvalifikovaných investorů Vltava Fund.

Podle velikosti bylo největší dokončenou transakcí loňského roku převzetí Plzeňského Prazdroje s několika dalšími středoevropskými pivovary japonskou skupinou Asahi. Vyplacena byla koncem března a 7,3 miliardy eur (190 miliard korun) ji řadí mezi největší v historii celého regionu. Jenže to už je vlastně dávná historie, protože jde o obchod rozhodnutý ještě před koncem roku 2016.

Pokud jde o nejzajímavější obchod loňska, nejvíc hlasů v minianketě magazínu Reportér dostalo přetahování o plzeňskou Škodu Transportation.

Podpořte Reportér sdílením článku