Záhady pana Jie

Předseda představenstva čínské společnosti CEFC China Energy Jie Ťien-ming se nestal jen poradcem českého prezidenta Zemana – byl i poradcem předsedy Valného shromáždění OSN, když tuto funkci vykonával ugandský ministr zahraničí. Africký politik pak dostával do „nadace“ statisíce dolarů. Jinak je předseda Jie tajemný muž. Záhady obestírají jeho původ, rychlý růst CEFC i nynější zmizení ze scény.

Říkal si předseda. Nejbližší mu také říkali šéf. V Česku je ovšem Jie Ťien-ming známější jako ztracený poradce českého prezidenta nebo majitel fotbalové Slavie.

Dál mu však říkejme předseda, protože to je jedna z mála jistot, která ho obklopuje. Byl zakladatelem a předsedou představenstva čínské společnosti CEFC China Energy, jež se v Česku stala symbolem politického a byznysového obratu k Číně. Jinak není zřejmé téměř nic. Co mu patří, kde teď je, proč je v Číně vyšetřován nebo proč je dál poradcem Miloše Zemana.

Dokonce ani není jisté předsedovo skutečné jméno, ani kdy se narodil.

V málo používané kanceláři v šang­hajské centrále společnosti má možná ještě stále tři stolní telefony. Možná už také ne. V minulosti byl mezi aparáty i masivní červený telefon připomínající legendární „rudý přístroj“ spojující zvednutím sluchátka špičky komunistické strany a šéfy největších státních podniků. V jeho případě propojoval vedení předsedovy společnosti CEFC China Energy. Vedle aparátu odpočívala soška ležícího Buddhy, na zdi visel expresionistický obraz komunistického vůdce Mao Ce-tunga a zarámovaná starší kaligrafie Si Ťin-pchinga, krasopisné dílo současného šéfa strany a prezidenta.

Předsedovi čínské CEFC Jie Ťien-mingovi se během posledních pár let povedlo prorazit mezi čínské státní podniky ovládající regulovaný obchod s ropou. Časopis Fortune společnost v roce 2014 zařadil do žebříčku pěti set největších společností světa a o dva roky později mladého předsedu umístil mezi čtyřicet lídrů světového byznysu pod čtyřicet let. Reportérovi Fortune tehdy poskytl ojedinělý rozhovor, v kterém vysvětlil svůj recept na růst. „Pečlivě sledujeme národní strategii. Naši firemní strategii poté plánujeme podle národních zájmů,“ uvedl.

Podpořte Reportér sdílením článku