PODCAST: Adidas má tři pruhy, my na trička šoupneme vilu Tugendhat

16. března 2022

Post Image

PODCAST: Adidas má tři pruhy, my na trička šoupneme vilu Tugendhat

Play icon
52 minut

archiv

„Jsem trochu magor, ale většinou snad v dobrém slova smyslu,“ směje se další host podcastu, osmadvacetiletý Jan Kočař. Tomuto hrdému Brňákovi se přesně před dvěma lety, na začátku pandemie, změnil život. Bez většího rozmyslu tehdy nakoupil šest šicích strojů, spoustu látky, a založil startup jménem GoldBee.

Proč o sobě říká, že je trochu magor? „Například jsem nezaměstnatelný,“ vysvětluje: „Neuznávám autority, neumím plnit příkazy jiných. Už od základky jsem míval ředitelské důtky, a vysokou jsem co nejrychleji opustil, abych začal podnikat.“

Jeho otec vede v Brně sportovní areál, tak tam Jan Kočař ve svých dvaceti letech začal provozovat bistro; tím to začalo.

„Magor jsem i v tom ohledu, že když chci něco udělat, tak moc nespekuluju a jednoduše to udělám. Takže už mám dvě děti, ale projevuje se to i na maličkostech – před pár lety mi třeba bratranec zavolal, ať si jdu zkusit zimní plavání, tak jsem prvního ledna bez jakýchkoli příprav skočil šipku do Svratky a zazávodil si…“

Coby podnikatel se brzy začal věnovat i distribuci sportovního oblečení, a potom, před dvěma lety, začala pandemie. „Stroje a látky jsem nakoupil okamžitě, což bylo důležité, protože o pár dnů později už nic z toho nebylo k sehnání. Celé jaro jsme se věnovali výrobě roušek, ale pak přišla lavina těch velmi levných z Číny. Abych nemusel žádnou z našich švadlen propouštět, přemýšlel jsem, co dál, a řekl si, že sportovní módě snad už díky té distribuci lehce rozumím, znám cílovku. Takže jsme pod značkou GoldBee začali systémem pokus-omyl vyrábět naše první vlastní legíny, dámská trička a podobně.“

Protože Jan Kočař miluje Brno a dobrovolně by se jinam nestěhoval, přichází nyní s kolekcí, na které jsou graficky znázorněny motivy z vily Tugendhat: „Měl bych neskutečnou radost,“ říká, „kdybych jednou potkal v zahraničí člověka, který na sobě má nejen oblečení naší značky, ale dokonce i s kouskem Brna – on by to nejspíš ani nevěděl, ale pro mě by šlo o zadostiučinění.“

Energií sršícímu Janu Kočařovi se už povedlo dostat startup GoldBee do portfolia módního impéria Zalando: „Jako obvykle jsem jim bez většího promýšlení napsal mail, a ono to vyšlo – jen jsem nečekal, že nás čeká půl roku tvrdé práce a velkých výdajů, abychom se na Zalandu opravdu etablovali.“

Občasné potíže mu optimismus neberou: „Chtěl bych podnikat eticky, zůstat u nás v Brně, a přitom konkurovat značkám typu Nike nebo Adidas. V Česku to podle mě není nereálné, ale teď už se podobně snažíme prosadit například i v Německu.“

Rozhovor s Janem Kočařem si poslechněte buď přímo zde, nebo ve vašich podcastových aplikacích.

Podpořte Reportér sdílením článku