Nový hit, nebo vykopávka?

Post Image

Nový hit, nebo vykopávka?

Play icon
16 minut
Ed Sheeran u soudu v Londýně dokázal, že klíčovou melodii hitu Shape of You neukradl. Jako důkaz, že je v pop-music běžná, zazpíval písně Feeling Good od Niny Simone a No Diggity od skupiny Blackstreet.

foto ČTK/Profimedia.cz

Když se mluví o autorských právech u muziky, většina lidí si vybaví dopady internetu na hudební průmysl, tedy neomezené možnosti šíření pirátského obsahu. Nutno však říct, že v uplynulé dekádě, aniž by se to široce vědělo, se objevil jiný strašák. Největší hvězdy světové pop-music a jejich vydavatelství už se tolik neobávají, že budou muset žalovat ostatní. Naopak. Převážila obava, že budou kvůli autorským právům žalováni oni.

Byl to přelomový verdikt. V roce 2013 zažalovali pozůstalí Marvina Gaye, legendárního „prince soulu“, za plagiátorství tři muzikanty. Konkrétně šlo o amerického zpěváka Robina Thicke, rapera a producenta Pharrella Williamse a rapera T.I.

Porota složená víceméně z hudebních laiků dala za pravdu žalující straně. A v roce 2018 pak pozůstalí po Marvinu Gayeovi definitivně vyhráli, když dva ze tří soudců panelu federálního odvolacího soudu potvrdili původní rozsudek.

O co šlo? Podle právníků žalující strany okopírovala zmíněná trojice Gayeovu skladbu Got to Give It Up z roku 1977.

Když si obě skladby pustíte po sobě, rychle pochopíte, odkud žaloba vychází. Na první poslech jedna skladba skutečně připomíná druhou – minimálně v intencích nálady a vágních podobnostech jednotlivých hudebních prvků. Jakmile se však do poslechu ponoříte hlouběji, začíná být vše problematičtější. Když se pustíte do rozboru jednotlivých harmonií a melodických linek, zjistíte, že obě skladby v tomto ohledu mnoho nespojuje.

„Stanovisko většiny (soudců) umožňuje žalující straně dokázat to, co se nikomu předtím nepodařilo. Skladby ‚Blurred Lines‘ a ‚Got to Give It Up‘ nejsou objektivně podobné. Liší se melodií, harmonií i rytmem. Ale tím, že je odmítá porovnat, stanovisko většiny ustanovuje nebezpečný precedent, který uštědřil drtivou ránu budoucím hudebníkům a skladatelům,“ varovala soudkyně Jacqueline Nguyenová: ta na rozdíl od zbylých dvou soudců s rozsudkem nesouhlasila a své pochybnosti sepsala v disentním stanovisku.

Podpořte Reportér sdílením článku