Nebojte se nakupovat do své krabičky, i v době koronaviru je to bezpečné, říká šéfka Bezobalu

7. července 2020

Veronika Nováčková, šéfka neziskové části Bezobalu

Archiv respondentky

První bezobalová prodejna vznikla v Praze před pěti lety. Dnes je jich v Česku kolem stovky. To dokazuje, že koncept je smysluplný a lidé ho chtějí, říká v rozhovoru Veronika Nováčková, šéfka neziskové části Bezobalu, organizace provozující zároveň tři prodejny. Bát se podle ní zákazníci nemusí ani teď v období koronaviru, protože všechny potraviny mají zakryté a hygienická pravidla zpřísněná.

Nakupování bez obalu výrazně omezuje produkci odpadu. Jen ve třech prodejnách Bezobalu zákazníci podle Veroniky Nováčkové ušetří za rok asi patnáct tun odpadu. Bezobalové nakupování je podle ní bezpečné i nyní, v čase koronavirové pandemie.

„I když pracujeme s otevřenými potravinami, vše je v zakrytých nádobách. Za korony jsme hygienická opatření ještě navýšili. Neustále jsme vše dezinfikovali. Ještě než vláda vyhlásila, že jsou povinné roušky a rukavice, vše u nás bylo,“ říká Veronika Nováčková. „Přemýšleli jsme o našem konceptu, jak může bezobalový konkurovat balenému, který vypadal, že je hygieničtější. Když jdete do obchodu, saháte na věci, co na ně sahá kdokoli jiný, a to není příjemné. U nás si přinesete vlastní nádobu, nandáte zboží, třeba v rukavicích nebo za použití dezinfekce, a odnesete si svou nádobu,“ doplňuje šéfka Bezobalu.

Lidé se nemusejí bát ani toho, že někdo do potravin třeba kýchne. „My jsme sice Bezobalu, ale máme vše zakryté. Mýdla ne, ale to není jídlo. Vše je pod poklopem nebo v násypnících. Volně je jen pečivo, a to jsme začali při pandemii balit do papírových sáčků. Obavy tedy nejsou namístě,“ rozptyluje pochybnosti Veronika Nováčková.

Její organizaci se daří působit na veřejnost, aby se lidé v obchodech a restauracích nestyděli požádat o zboží či jídlo do vlastní nádoby. Dlouhodobě horší pozici mají v rozvoji bezobalového podnikání menší města. „Lidé by chtěli nakupovat bez obalu, ale ideálně nejlevněji jako z klasického obchodního řetězce. Očekávají, že když je zboží bez obalu, že bude levnější,“ uvádí Veronika Nováčková s tím, že Bezobalu se snaží vybírat jen kvalitní dodavatele anebo certifikované biopotraviny.

Vysvětlovat musí i to, že i když Češi dobře třídí, neznamená to, že se plasty a další odpad potom zrecyklují a dále využijí. Ne všechny obaly jsou recyklovatelné, někdy se to firmám nevyplatí, je to drahé. Lepší je proto vzniku odpadu předcházet, uvádí Veronika Nováčková. Více v rozhovoru, který je k přečtení na webu Reportér Premium.

Podpořte Reportér sdílením článku