Nejen hospoda v době covidu. Faltýnek měl hříchy i na železnici

Post Image

Nejen hospoda v době covidu. Faltýnek měl hříchy i na železnici

Play icon
41 minut

„Faltýnkovi spolužáci“ – tak přezdívali úředníci ministerstva dopravy známým místopředsedy ANO Jaroslava Faltýnka, kteří úřad, konkrétně jeho železniční divizi, několik let zásadně ovlivňovali. Popis rozsáhlého systému, jenž v resortu dopravy vznikl, je třetím dílem trilogie nazvané Kmotr Faltýnek. Lidé spjatí s místopředsedou hnutí ANO se při kontrole toků peněz hájili Andrejem Babišem. Když se o tom premiér dozvěděl, skupina postupně ztratila vliv: rázně však proti ní nezakročil.

Sešel jsem se s mnoha státními úředníky a politiky a slyšel od nich hodně informací o zákulisních hrách na ministerstvu dopravy za vlády ANO 2011. Ale jedna historka je natolik vypovídající, abych s ní začal tento text.

Jeden z vlivných manažerů, který v minulosti získal funkci na ministerstvu dopravy v souvislosti s šéfem poslanců ANO 2011 Jaroslavem Faltýnkem, přišel do úřadu, usmál se na své spolupracovníky a místo pozdravu řekl: „Tak co? Už jste pořešili toho ředitele?“ A když tu větu pronášel, přejížděl si přitom konečky prstů pravé ruky po pravé části krku.

Jde o gesto známé z filmů: starý mafiánský výraz znamenající odstranění nepohodlného člověka. Takhle doslova to Faltýnkův spojenec samozřejmě nemyslel. Tentokrát šlo „jen“ o to, aby nepohodlný ředitel jednoho odboru na ministerstvu dopravy opustil funkci.

Tahle vzpomínka, kterou mi vyprávěl člověk, který v resortu dopravy pracoval ve vysoké funkci, vystihuje atmosféru na ministerstvu dopravy za dob, kdy na něj měl zásadní vliv Jaroslav Faltýnek. Formálně nezastával funkci ministra dopravy ani nezasedal ve vládě, byl „jen“ pravou rukou premiéra a předsedy ANO 2011 Andreje Babiše – a stále je šéfem poslaneckého klubu a místopředsedou strany. Ale od roku 2014, kdy je ANO 2011 ve vládě, se právě Jaroslav Faltýnek stal na dopravě neoficiálním vládcem. Dostal se tam proto, aby tento – na zakázky bohatý – vládní sektor kontroloval. A bez oficiální pozice na fungování celého systému dohlížel a měl na něj zásadní vliv. V některých případech byla podle mých zdrojů jeho moc dokonce větší, než jakou měl tehdejší ministr dopravy Dan Ťok.

•••

Když přišel Andrej Babiš v lednu 2014 poprvé do vlády a usedl v ní do křesla ministra financí, vyjednal si s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD), že ANO 2011 obsadí mimo jiné i resort dopravy. Byl to důležitý úřad, na kterém jeho strana výslovně trvala. ANO mělo na billboardech předvolební heslo „Dálnice, dálnice, dálnice“. Babišova strana chtěla splnit svůj slib, že bude v rychlém tempu a ve velkém rozsahu rozšiřovat dopravní síť v Česku. Což se tedy nakonec nestalo.

Podpořte Reportér sdílením článku