Horké chvíle autobyznysu

Byznys

I když automobilový průmysl v Evropě utrpěl v důsledku koronaviru těžký zásah, mnohem horší než při globální krizi po roce 2008, objevily se i dobré zprávy. V Česku se automobilový sektor propadl hodně, ve srovnání s jinými zeměmi si však nevedl tak zle. Prodejci zdokonalovali online obchodování, na trhu byli vedle mnoha poražených i vítězové a léto vypadalo slibně. Na začátku podzimu se čekalo na to, jak situaci ovlivní druhá vlna pandemie.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII

Proč je automobilový obor důležitý indikátor zdraví ekonomiky, ukazuje pár čísel. Loni v Evropě se podle Evropského sdružení automobilových výrobců (ACEA) vyrobilo přes 18,5 mi-lionu vozidel, z toho plných 85 procent bylo osobních vozů. Export mimo unii představuje přibližně 30 procent a jen samotné továrny, kterých je po celém kontinentu přes 220, zaměstnávají 2,7 milionu lidí; další miliony pracovníků pak zahrnují související obory.

Pro ekonomiku České republiky je výroba vozidel – jak známo – také zásadní. Jak uvádí agentura CzechInvest, produkce spojená s vozidly představuje 26 procent tuzemské průmyslové výroby, z 23 procent se pak podílí na českém vývozu. Do výroby je zapojeno téměř 180 000 lidí a automobilové odvětví tvoří přibližně 10 procent HDP. Kvůli razantnímu propadu výroby v Anglii, na kterém se podepsal i brexit, se Česko – představující 10 procent výrobní kapacity EU – dostalo již loni dokonce na čtvrtou příčku v EU za obry Německo, Španělsko a Francii.

Platí, že když se daří automobilovému sektoru, výrobě a prodeji, je na tom dobře i ekonomika. A obráceně. Avšak letos během pár týdnů se kdysi mocný automobilový průmysl, na který řada zemí v čele s Německem tolik sázela, ocitl na kolenou. Menších zemí, kde výroba vozidel představuje zásadní součást hospodářství, jako je Česká republika nebo Slovensko, se současná situace přirozeně dotýká ještě více.

 

Dlouhá těžká léta

Následky nemoci covid-19 dopadly na automobilový průmysl podle očekávání razantně: propad výroby aut v Česku zatím dosáhl 27 procent, odbyt klesl o 25 procent. A to jsou v evropských měřítkách ještě relativně dobré výsledky. Unijní trh, ze statistických důvodů stále zahrnující i Velkou Británii, odečetl za prvních osm měsíců 33 procent.

Že bude letošní rok pro automobilky v EU náročný, se přitom čekalo již před pandemií – kvůli dopředu ohlášeným sankcím za emise prodávaných vozů. Experti počítali s propadem, protože automobiloví prodejci a mnozí lidé i firmy se „zásobili“ staršími modely, nabízenými za výhodné ceny, a pokles zájmu o nová auta se začal projevovat už během roku 2019. Kvůli dopadům pandemie však byl pád v roce 2020 mnohem tvrdší a nesrovnatelný s ničím, co manažeři pamatují.

I ekonomická krize, která začala v roce 2008, byla oproti letošnímu roku jen slabým odvarem. Odbyt vozů se přitom tehdy zmenšoval plynule celých pět let. V roce 2013, kdy klesl na samotné dno, se za prvních osm měsíců prodalo v EU 7,9 milionu vozů, zatímco před krizí si Evropané koupili přes 10 mi--lionů nových aut. Na návrat nad desetimilionovou hranici čekali prodejci několik dalších let.

Současný pokles je ovšem ještě o téměř milion horší. A netrval pět let, ale proběhl během několika měsíců.

Od ledna do srpna se v Evropě prodalo jen sedm milionů vozů. A i když se výroba i prodej pomalu začaly vracet k předkrizovým hodnotám, odhadovat další vývoj je složité. Zvláště když není jasné, v jaké síle se covid-19 vrátí. Odborníci hovoří o druhé vlně pandemie, ekonomičtí experti současně doporučují co nejméně omezit ekonomiku, protože další série striktních opatření jako na jaře by měla nejspíš ještě drastičtější následky.

 

 

Nepropouští se (zatím)

Jednou z hlavních obav manažerů na začátku koronavirové krize byla ztráta pracovních míst. Podle údajů sdružení AutoSAP, zveřejněných na začátku pandemie, propouštělo až 15 procent firem. A i když ztráty jdou do miliard korun, zdá se nicméně, že zaměstnanost v českých závodech dále ohrožena nebyla.

„Řada firem naopak postupně navyšuje počty zaměstnanců a je zájem i o pracovníky ze zahraničí,“ vysvětlil Zdeněk Petzl, výkonný ředitel sdružení. „Propouštění je díky vyšším požadavkům na kvalifikaci a zapracování zaměstnanců ve většině případů až tím opravdu posledním řešením.“ Pozitivní vliv měla také dosavadní pomoc státu. „Dobře zafungoval program Antivirus, pokud necháme stranou některé parametry, o kterých se stále vede diskuse,“ uvedl v polovině roku Bohdan Wojnar, prezident AutoSAP a člen představenstva automobilky Škoda Auto.

Mladoboleslavská automobilka jako nejvýznamnější český producent zaznamenala relativně příznivé výsledky: do srpna vyrobila o 23 procent vozů méně než o rok dříve, zatímco nošovický Hyundai a kolínská továrna TPCA snížily výrobu o třetinu. Během prázdninových měsíců, spojených s dovolenými, se tři největší společnosti vrátily téměř na loňské hodnoty, pokles byl jen pětiprocentní. Pokud by v posledních měsících roku nedošlo k zásadnímu rozšíření koronaviru, dal se čekat celkový propad výroby mezi 20 a 25 procenty.

Vyhráno však rozhodně není. „Významnější zlepšení v dalších měsících asi nelze očekávat. Na jedné straně se domácím automobilkám podařilo rozběhnout výrobu, ačkoliv se stále dodavatelské řetězce ještě zcela nenarovnaly a celý automobilový průmysl zápasí s rizikem nenadálých výpadků. Na druhé straně však teprve teď začínají na trhy doléhat úsporná opatření firem i domácností,“ hodnotil koncem září situaci Jan Linhart, partner KPMG odpovědný za automobilový sektor.

Sdružení automobilového průmyslu už na začátku léta prezentovalo vládě několik návrhů, které by pomohly firmám v jejich dalším rozvoji. Zaměřovaly se především na oblast ekonomické stability firem, posílení jejich konkurenceschopnosti, investic a inovací či podporu elektromobility. „Kromě programu Antivirus, úvěrů Covid či výhledově zrychlení odpisů prakticky nevidíme žádné opatření, kterým by stát své klíčové odvětví podpořil,“ řekl Zdeněk Petzl.

 

Auta stárnou

Jedním z dalších rizik dopadu koronaviru na automobilové odvětví v České republice je zrychlující stárnutí už tak zaostávajícího vozového parku. Počet osobních vozů letos podle údajů Svazu dovozců automobilů (SDA) poprvé překonal hranici 6 milionu vozů a průměrné stáří opět vzrostlo, až k hodnotě 15,11 roku. Přitom v roce 2011 bylo u nás registrováno 4,6 milionu osobních vozů s průměrným věkem 12,7 roku.

S rostoucím ekonomickým rozvojem České republiky se kupní síla promítla jen do počtu vozů, lidé si pořizují čím dál starší auta. V následujícím období tedy lze očekávat, že se situace ještě zhorší. Další riziko představují probíhající pobídky na nákup nových vozidel v zahraničí. Wojnar proto navrhuje také v Česku zavedení takzvané „prémie na nákup nového vozu“.

„Nebylo by to šrotovné jako v roce 2008 nebo 2009, současná situace je jiná, příčiny krize jsou jiné. A je důležité, aby se podpora týkala všech nových vozů, nejen elektrických, ale i těch plnících normu Euro 6. Pokud to neuděláme, může se český trh stát odkladištěm starých vozů z ostatních zemí,“ varuje Bohdan Wojnar. „Věřím tomu, že když prémii zavedeme, bude to mít pozitivní efekt i pro státní rozpočet. Neudělat nic je podle mého názoru horší. Navíc je třeba připomenout, že nejde pouze o automobilový průmysl, ale i o další odvětví. Můžou z toho profitovat oceláři, elektrotechnici, gumaři, ale i IT sektor.“

Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů, upozornil i na skutečnost, že české stanice technické kontroly nemají takový záchyt nevyhovujících vozidel: „Kontroly technického stavu by měly fungovat standardně a být srovnatelné například s Německem, kde je výrazně vyšší procento vozů, které neprojdou STK.“ Připomněl také, že Česko na rozdíl od jiných zemí EU nezavedlo programy na podporu obnovy vozového parku.

Zvýšený zájem o ojeté vozy registrovali letos i prodejci nových vozů, pro které byly ojetiny dosud jen doplňkovou službou. Týká se to všech, masových značek i prémiových. Jedničkou je v této oblasti Škoda Auto se svým programem Plus. „Zájem o ojeté vozy roste razantně. V červenci a srpnu jsme zaznamenali absolutní prodejní rekordy a do roku 2025 bychom chtěli na českém trhu prodávat ročně 100 tisíc ojetých vozů,“ vysvětlil šéf české filiálky Jiří Maláček. Tedy více než nových.

Také u Peugeotu se zvýšil zájem o modely z druhé ruky. „Rapidně se zvedla poptávka zejména po zánovních autech,“ řekl Marco Venturini, ředitel českého zastoupení Peugeotu. „Ovšem ojetých automobilů je teď v celé Evropě málo. Letní sezona, která patří autopůjčovnám, letos neproběhla. Na trhu ojetých aut chybí kvalitní zboží.“

 

Originální nápady

Další změnou, kterou přinesl koronavirus, je zájem o skladové vozy. Odbyt podporuje zčásti i obava z dlouhých dodacích lhůt. Někdo se s delším čekáním na dodávky nepotýkal – třeba v Kie profitovali z toho, že továrnu v Žilině zavřeli jen na čtrnáct dnů; ale například Peugeot a další značky připouštějí, že se na některé modely čeká až pět měsíců.

Sázku na větší skladové zásoby si pochvalují například u Seatu. „Důležité je, že i přes zastavení výroby od března do června se nám dařilo prodávat nové vozy díky skladovým zásobám a tím si i udržet stabilní pozici na trhu,“ uvedl Aleš Novák, vedoucí divize Seat a Cupra.

Marco Venturini upozorňuje i na další změny v chování zákazníků: „Dříve klient před koupí vozu často navštívil několik showroomů, našich či konkurenčních, sbíral informace, testoval vozy. Dnes už nechodí okukovat, nákup se často omezí na jednu návštěvu, online komunikaci a pak následuje až předání vozu.“

Prodejci také museli být vynalézaví, zlepšili formy internetového prodeje, někteří nahrávali zákazníkům vybrané auto na video, aby nemuseli do prodejny. Mercedes-Benz uvedl na český trh důležitý model GLE kupé, který se řadí mezi nejžádanější luxusní SUV u nás, výhradně online. Premiéra se klien-tům přenášela z showroomu živě na počítač nebo telefon a zájemci se mohli v přímém přenosu ptát prezentujících na vše, co je zajímalo. A protože nároční zákazníci jsou zvyklí vždy na něco extra, vymysleli pro ně organizátoři dokonce i dálkově řízenou ochutnávku rumů.

„V něčem to byla prezentace jako každá jiná, museli jsme oslovit zákazníky a včas získat potvrzení účasti,“ vysvětlil Jan Kuhn, tiskový mluvčí společnosti Mercedes-Benz. „Náročné bylo v krátké době doručení degustačních balíčků pro registrované po celé České republice. Pro moderátory byl rovněž poměrně krátký čas na přípravu, ale myslím, že vše proběhlo dobře,“ pochvaloval si netradiční formu uvedení vozu na trh. Jestli v tom budou pokračovat, zatím není jisté, stejně jako u jiných značek považují osobní kontakt s klienty za zcela zásadní.

 

Poražení a pár vítězů

Dopady koronaviru jsou u českých prodejců nových automobilů – až na výjimky – hodně citelné, ačkoli jak už bylo řečeno, pokles registrací o 25 procent patří v Evropě k těm lepším. Mezi naprostou většinou automobilek vykazujících pokles je i několik značek, které si polepšily. Jsou mezi nimi luxusní výrobci jako elektrická Tesla, Ferrari, Porsche nebo DS, noblesní divize Citroënu. V jejich případě však hrají roli často delší dodací lhůty a poněkud větší výkyvy v zájmu bohatých zákazníků, proto je výkony těchto výrobců vhodnější sledovat za delší časové období.

O tom, že koronavirus na bohatší kupující tolik nedolehl, proto spíše svědčí přehled značek prodávajících více než 100 aut za rok, kde je nápadný úspěch Mercedesu-Benz. Jde o jedinou automobilku na českém trhu, která rostla i v rámci deseti nejúspěšnějších výrobců. Třícípá hvězda stoupá na českém trhu už několik let za sebou a za prvních osm měsíců se jí podařilo vyšplhat dokonce na 8. příčku před Renault. I další úspěšní, byť už mají u výsledků minus, patří mezi prémiové výrobce: s minimálním poklesem skončil Jeep (minus 2 procenta), 11 procent odečetlo BMW a 12 procent Lexus.

Za vítěze lze počítat i další značky, které klesaly méně než trh a posílily tak tržní podíl. V tomto směru je pozoruhodný výsledek domácí Škody, která je nejen nadále jasnou jedničkou, ale zvýšila svůj v minulosti plynule klesající podíl na 38 procent, což je mimořádný výsledek i z celoevropského hlediska.

 

Domácnosti, ne firmy

Poražené a vítěze nejlépe ukazuje přehled deseti nejžádanějších výrobců: největší ztrátu utrpěly Ford, Dacia, Renault a Volkswagen. V zásadě se tak opakuje situace z doby ekonomické krize, kdy luxusní značky nezaznamenaly takový pokles zájmu jako masoví producenti. Jinými slovy, kdo má na Mercedes, BMW nebo Lexus, ten si ho dopřeje, krize nekrize. Platí to i u dalších pré-miových automobilek: šestnácté Audi si proti loňsku polepšilo o jednu příčku, osmnácté Volvo poskočilo o dvě.

Odbyt Škody nebo menší pokles Hyundaie, Toyoty či Kie však ukazují, že i masoví výrobci mohou ve složitých podmínkách uspět, když vědí, jak na to. Jednotný recept neexistuje, ale lépe uspěly ty značky, které měly dobré skladové zásoby a zajímavé finanční nástroje nebo zvýhodněné nabídky.Oslovovaly zatím hlavně soukromé majitele, kteří jsou podle Marca Venturiniho z Peugeotu ochotnější utrácet: „U těchto klientů často krize rozhodnutí o nákupu vozu naopak uspíšila. Mají peníze, raději koupí hned, protože nevědí, co bude dál. Firmy spíše rozhodnutí oddalují a šetří rozpočty.“ To potvrdil i šéf českého zastoupení Škody Jiří Maláček: „U firemních zákazníků registrujeme zdrženlivější přístup k obnově vozového parku, ale situace se začíná měnit i u největších podniků, takže do zbytku roku hledíme s optimismem.“

 

Sázka na hybridy?

Optimisticky se ostatně projevovala naprostá většina oslovených zástupců značek. Nejvíce si na konci září věřila Škoda, která se opírá o absolutní výsledky a odhaduje svůj celkový pokles na zhruba 10 procent. Sebejistí byli také u Peugeotu, povzbuzeni úspěchy z léta. „Náš současný prodejní trend je pozitivní, a vydrží-li, mohli bychom na konci roku dosáhnout výsledku, který jsme stanovili na začátku roku, tedy bez efektu covidové krize,“ plánoval ředitel českého zastoupení Marco Venturini.

Manažeři začátkem podzimu očekávali, že letošní rok by mohl český trh uzavřít s poklesem kolem 20 procent, méně časté byly prognózy mezi 25 a 30 procenty.

„Je otázkou, co s trhem udělá druhá vlna koronaviru, nicméně neočekávám tak razantní přiškrcení ekonomiky a myslím si, že ani zákazníci se již tolik neobávají si auto pořídit,“ shrnul většinový názor Martin Peleška, šéf Toyoty. Podle něj je také vidět příklon k ekologičtějším vozům. „Zájem o hybridní technologie neustále roste. Aktuálně prodáváme téměř 40 procent osobních vozů Toyota a přes 90 procent vozů značky Lexus v hybridní variantě.“

Na hybridní, na rozdíl od Toyoty častěji plug-in vozy, které lze dobíjet ze sítě, jako na podzimní taháky lákají také mnozí zástupci z PR oddělení v rámci naší ankety. Otázka však je, zda nejde spíše o přání (a tlak na snižování CO2), které je otcem myšlenky, než že by šlo o odraz toho, co nás čeká na podzim. Statistika registrací ukazuje, že podíl alternativních pohonů roste v Česku mnohem pomaleji než v zemích, kde zákazníci dostávají významné pobídky nebo úlevy.

Těžko si za současné situace představit prodejce, jenž bude českého zákazníka přesvědčovat na drahý plug-in hybrid, když bude vděčný za každé prodané auto. Ať už ho pohání cokoli.

 

Projekt Obnova českého byznysu po koronaviru podpořil Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNŽ).

 

 

Zkušenosti ze showroomů

Anketa pro manažery jednotlivých značek.

Osloveni byli všichni zástupci velkých výrobců, někteří však odmítli situaci komentovat.

1. Jak se změnilo chování zákazníků a jak situace ovlivnila prodejní síť?

2. Jak nová situace ovlivnila způsob prodeje?

 

Alfa Romeo, Fiat, Jeep

Vít Pěkný, obchodní ředitel

1. Část komunikace se přenesla do virtuálního prostoru. Uvedli jsme projekt car@home, umožňující výběr i koupi vozu bez návštěvy dealerství. Prosazuje se spíše ve větších aglomeracích a překvapivě nezávisí na věku zákazníka.

2. Současný stav nutí dealery více se zásobit, což s sebou logicky přináší i vyšší míru finanční zátěže; tím se snižuje potenciální míra slevy. Jediným vážným konkurentem pořízení nového vozu jsou nová auta, která dealeři zaregistrovali v rámci různých pobídek dodavatele na sebe.

 

Audi

Marcel Archleb, vedoucí divize Audi Porsche Česká republika

1. Zajistili jsme online nabídku s doručením vozu až domů a servisy nabízely vyzvednutí vozu. Hodně velkou roli hrál internet a online komunikace.

2. Zásadní je větší tok informací přes internet. Pro řadu klientů je důležité mít komplexní nabídku online a vyřešit maximum elektronicky či telefonem. A velkou roli hrály i skladové vozy dostupné ihned.

 

BMW a Mini

Miloslav Langer, vedoucí obchodního oddělení BMW, a Petr Zima, vedoucí Mini

1. Online komunikace se stala standardem, prodejci představovali vozy přes videonabídky a samozřejmostí bylo i dodání vozu bez navštěvy showroomu. Od června se stav vrací k normálu.

2. Nyní je situace jako dřív. Díky managementu skladů jsme byli i během prvního pololetí schopni nabídnout dost vozů všech motorizací i výbav.

 

Citroën

František Neuman, ředitel

1. Nová situace pomohla posílit online způsob prodeje. Zákazníci jsou nicméně opatrnější na utrácení.

2. Leasingů je nyní určitě méně, velký zájem je naopak o nákup ojetých vozů.

 

Ford

Libor Beneš, Country Manager

1. Hodně firemních zákazníků pozastavilo výběrová řízení nebo už rozjednané nákupy, protože se obávali negativních dopadů krize a třeba i nutnosti snižovat stav zaměstnanců.

2. Nastal prudký nárůst zájmu o ojeté vozy, kterých je ale nyní na trhu nedostatek, což vede ke zvyšování cen. Dá se očekávat, že zájem se vrátí na obvyklou úroveň, což může zase zpětně mít pozitivní vliv na prodej nových vozů.

 

Hyundai

Martin Saitz, generální ředitel

1. Zaznamenali jsme snížený zájem o financování nových vozů. Proto jsme připravili produkty, které jistotu zákazníků při koupi vozu zvyšují – možnost odkladu splátek až o devět měsíců nebo pojištění schopnosti splácet.

2. Uzavření showroomů nás přinutilo směřovat pozornost na online prodej. Velmi se osvědčil online předprodej, ke kterému jsme sáhli i nyní, kdy na trh uvádíme model i20. Začali jsme využívat i další způsoby komunikace, prodejci vybraný model zákazníkovi přes videochat představí v mobilní aplikaci, popřípadě vůz na testovací jízdu dovezeme až domů.

 

Jaguar a Land Rover

Jan Lichner, regionální vedoucí prodeje

1. V chování zákazníků se odráží hodně nejistoty. V létě jsme zaznamenali lepší odbyt, než jsme čekali. Věříme, že podzimní vlna nebude mít takové dopady, lidé se uklidní a vrátí se dobrá nálada z léta.

2. Pomáhají všechny nástroje, které nekladou nároky na hotovost: leasing nebo operativní leasing. Po celé Evropě registrujeme rostoucí zájem o ojeté vozy. Ukázalo se také, jak je důležité mít skladové zásoby pro případ výpadku dodávek.

 

Kia

Arnošt Barna, generální ředitel

1. Zákazníci odkládají nákup vozů na dobu, kdy budou mít jistotu zajištěného zdroje příjmů, případně volí jednu z forem financování nákupu. Firemní zákazníci odkládají tendry na nové vozy nebo prodlužují trvání stávajících leasingových kontraktů. Na druhé straně jsou zákazníci méně ochotni čekat na dodání vozidla a preferují skladové vozy.

2. I když řada našich dealerů v době uzavření showroomů přešla na online prodej vozů a mnozí z nich v něm pokračují dodnes, jedná se v zásadě o doplňkovou službu. Na jaře řada klientů s nákupem raději počkala na znovuotevření prodejen.

 

Mazda

Alexej Kiriakovský, generální ředitel pro ČR a SR

1. Našimi zákazníky jsou převážně soukromé osoby, menší firmy a pak poměrně silná skupina takzvaných ičařů. Jsou mezi nimi často silní „prvonákupci“, architekti, lékaři, právníci. Každá z těchto skupin reagovala trochu jinak. Poměrně brzo zareagovali menší podnikatelé a firmy.

2. Naši dealeři mají jedny z nejlépe vedených skladů, co se týká počtu i stáří vozů. Letos jim nahrazoval chybějící odbyt prodej ojetin. Máme jich, i díky spolehlivosti vozů a loajalitě klientů, k dispozici méně, než bychom chtěli. I proto jsme se začali vykupování starších vozů více věnovat.

 

Mitsubishi

Kamil Šilhavý, ředitel pro ČR a SR

1. Naše prodejní síť je velmi stabilní a žádné změny jsme v rámci covidové situace nezaznamenali.

2. Nouzový stav u nás fakticky nenastal. Prodej se na chvíli zastavil, ale nezaznamenali jsme větší změny v poptávce. Do budoucna ale vývoj preferencí zákazníků očekáváme a připravujeme se na to. Mít dostatečné množství skladových zásob je naprosto klíčové.

 

Opel

Josef Šopík, ředitel pro ČR a SR

1. Zákazníci pod tlakem negativních informací pozdrželi nákup nového auta, určitá nejistota se projevila i u firemních zákazníků. Nyní veřejnost začíná chápat, že svět se sice mění, ale nezastavuje.

2. Zřetelně stoupl zájem o prověřené ojeté vozy. A mít dostatek skladových vozů je nutností. Skvěle se nám osvědčuje projekt Opel ihned, díky kterému se zákazník přes internet může probírat skladovými a zvýhodněnými vozy celé české dealerské sítě.

 

Peugeot

Marco Venturini, ředitel

1. U soukromých klientů často krize rozhodnutí o nákupu vozu uspíšila. Mají peníze, raději koupí hned, protože nevědí, co bude dál. Firmy rozhodnutí oddalují a šetří rozpočty.

2. Z hlediska financování se nic zásadního nezměnilo. Stále trvá, že fyzická přítomnost klienta v showroomu je klíčová. Ještě se nestalo, že bychom prodali auto výhradně online.

 

Seat

Aleš Novák, vedoucí divize Seat a Cupra

1. Zákazníci byli obezřetnější, využívali online komunikaci, fleetoví zákazníci téměř zastavili obnovu flotil. Léto však bylo pro nás velice úspěšné.

2. Pomohl větší zájem díky financování prostřednictvím úvěru či operativního leasingu. Skladové vozy v optimální struktuře pomohou překlenout období bez dostatečné výrobní kapacity.

 

Subaru

Jiří Picek, ředitel

1. Myslím, že chování zákazníků projde změnou, určitě u firemní klientely, která k rozhodování a plánování potřebuje určité jistoty a predikce.

2. Prodej jsme podpořili zvláštními nabídkami a připravili financování s opravdu nulovým navýšením. Aktuální zvýšení zájmu o ověřené ojeté vozy připisuji omezení nabídky. Strategie plných skladů nových aut musí být vybalancována, teď se zdá, že pokud máte co prodávat, jste vítězi.

 

Suzuki

Tomáš Teufl, ředitel

1. Obecně poklesl zájem o koupi vozu, jinak neregistrujeme změny.

2. Většina zákazníků i nadále nevyužívá finanční produkty typu úvěr k financování vozidla. Množství vozidel na skladech je ovlivněno spíše dodacími možnostmi výrobce.

 

Škoda

Jiří Maláček, vedoucí prodeje Škoda Auto ČR

1. V prodejích soukromé klientele velké výkyvy nevidíme. Stále pokračuje viditelný trend v oblibě SUV. U firemních zákazníků registrujeme zdrženlivější přístup k obnově vozového parku.

2. Do Škoda Online jsme zařadili většinu skladových vozů našich prodejců. Za zmínku stojí, že jsou na skladě například stále oblíbené modely Citigoe iV nebo Kodiaq RS, které už v tuto chvíli nelze objednat do výroby.

 

Toyota a Lexus

Martin Peleška, ředitel

1. Firmy začaly odkládat obnovu vozového parku a domácnosti začaly více zvažovat, zda nový vůz opravdu potřebují. Pokud vše půjde dobře, dá se návrat na loňská čísla očekávat v příštím roce.

2. Skladových aut jsme měli v Evropě dostatek. Pandemie urychlila nástup online nástrojů. My jsme zavedli možnost takzvaného online show­roomu, kde mají lidé možnost spojit se s prodejcem. Zájem o leasing a úvěrové financování stále přetrvává, navíc jsme ho podpořili tříměsíčním odkladem splátek a úrokem pod 4 procenta.

 

Volkswagen

Martin Kadečka, vedoucí prodeje VW osobní vozy

1. Naši autorizovaní partneři častěji komunikovali na dálku a věnovali se zákazníkům individuálně.

2. Způsob prodeje se jen na nezbytně nutnou dobu přesunul z dealerství na internet. Vzhledem k prodlouženým termínům dodání se zájem soustředil více na nákup skladových vozidel.

 

Volvo

Ctibor Smělík, prodejní ředitel

1. Po znovuotevření showroomů začali zákazníci upřednostňovat prodej skladových vozů či vozů s krátkou dodací lhůtou. Došlo též k nárůstu prodeje předváděcích a referentských automobilů.

2. Zaznamenali jsme pokles zájmu o operativní leasing. Prohloubil se rozdíl mezi „klasickými“ prodejci a těmi, kteří reagovali na chování klientů – například nabídkou online prodeje, vlastní půjčovnou vozů apod.

 

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama