Známe se příliš

Post Image

Známe se příliš

Play icon
22 minut

Pryč jsou časy, kdy i moc absolutních vladařů byla ve skutečnosti limitována tím, že měli o svých poddaných jen velmi málo informací. Dnešní technologické novinky nabízejí v oboru shromažďování dat o lidech stále více možností. A platí, že čím detailnější znalost jednotlivce, tím snáze na něj najdete páky, můžete ho zostudit či zničit. Tak odpovídá bloger a matematik Marian Kechlibar na otázku, kterou magazín Reportér pravidelně nabízí originálně uvažujícím osobnostem: Co je podle vás největším problémem naší doby a současné společnosti? „Známe se příliš dobře, respektive něco nás zná příliš dobře,“ píše.

Výhodná barva na vlasy! – vyskočilo jednoho dne na mobilu mé ženy. Reklama na barvicí prostředky ji pronásledovala asi čtrnáct dní, než se neznámý robot na druhé straně unavil a usoudil, že jí nic neprodá. Jenže moje žena nepotřebuje barvu na vlasy a nikdy ji na svém telefonu nehledala. Jediné, co udělala, bylo to, že s mobilem položeným na stole se o barvení vlasů nějakou chvíli bavila se svou matkou.

Dalo by se to odmávnout jako náhodná shoda okolností, kdybych krátce předtím neměl podobnou zkušenost já. Na posledním předcovidovém vánočním večírku jsem se zapojil do malého kroužku programátorů a řeč přišla na obskurní, velmi vzácný problém, který může v České republice řešit tak pět týmů ročně, jestli vůbec. Po pár minutách vytáhl jeden z nás z kapsy mobil, začal do vyhledávače zadávat „how to“… a Google ochotně doplnil přesně ten obskurní, velmi vzácný problém, o kterém jsme se právě bavili. Majitel mobilu se zapřísahal, že nikdy předtím jej ani nenapadlo něco takového řešit. Uhh… ten výsledný pocit není zrovna příjemný.

Co je problémem naší doby

Známe se příliš dobře, respektive něco nás zná příliš dobře. V letech 2013–2014 podnikla zaměstnankyně Princetonské univerzity Janet Vertesiová zajímavý pokus: utajit svoje těhotenství před reklamními agenturami. Těhotné ženy jsou prý pro cílenou reklamu extrémně cenným „zbožím“ (proč tam vlastně píšu ty uvozovky?), protože jejich nákupní zvyky se skokově mění, a vyberou-li si například určitou značku plenek, zůstávají jí věrné několik let. Vertesiové se její pokus podařil, ale způsobila si přitom problémy jiného druhu. Tím, že k zakrytí své identity musela využívat různé nástroje typické spíše pro hackery, například anonymní síť Tor, usoudily zase jiné algoritmy, že se její rodina angažuje v nějaké podezřelé, až kriminální činnosti. To znamenalo nepříjemnosti s vydavateli platebních karet, zvýšenou pozornost bank při prověřování transakcí a tak dále.

Je to docela velký rozdíl proti časům Ludvíka XIV., jehož absolutní moc byla ve skutečnosti limitována tím, že ani svoji vlastní zemi pořádně neznal. Takové věci, jako kolik přesně lidí žije ve francouzském království, jak velká část jejich příjmů by se dala zdanit, jaké procento z nich umí číst a psát atd., byly pro krále Slunce podobnou záhadou jako planeta Neptun pro nás, lidi roku 2021. Něco málo o jejím složení víme, ale o žádné detailní znalosti se hovořit nedá.

Knowledge is power, říká jedno anglické přísloví. Původně bylo asi myšleno pozitivně, ve smyslu „učme se a budeme mít snazší život“. Jenže ve skutečnosti je neutrální. Jednak není až tak samozřejmé, kdo tu znalost ve skutečnosti má a chystá se ji aplikovat; předpokládat automaticky, že jste to vy, je přesně ten druh lehkovážného duševního skoku, na kterém si nejeden myslitel nabil svou duševní hubu. Jednak není patrné, jak se ta power, síla, vůbec v praxi použije.

Podpořte Reportér sdílením článku