Vodíkovou cestou

Post Image

Vodíkovou cestou

Play icon
10 minut

Profimedia.cz

Mnoho expertů z automobilové branže se domnívá, že čisté elektromobily s dobíjecími bateriemi nejsou jedinou možnou cestou – jejich provoz je minimálně prozatím nekomfortní, zejména s ohledem na dlouhou dobu nabíjení. Coby alternativa se nabízí pohon na vodík, který také neprodukuje žádné skleníkové plyny, ale jen vodní páru, a má i některé další přednosti.

Krátký dojezd na baterii, nedostatečná síť nabíječek, dlouhá doba nabíjení, vysoká cena výroby elektromobilů… s tím vším se musejí momentálně vypořádávat automobilky, které nemají kvůli ultrapřísným emisním normám jinou možnost než nahrazovat část svých „spalovacích“ aut elektromobily s bateriemi.

Cestou čistých elektromobilů se vydal například koncern VW, ale některé jiné významné automobilky – hlavně světová jednička Toyota, čtyřka Hyundai–Kia i globálně menší hráči jako Honda – začínají sázet na vodík. Respektive na palivové články, do nichž tankujete vodík. Že mají budoucnost, nakonec připouští i šéf VW Herbert Diess, který ovšem tvrdí, že cenově dostupná technologie je ještě příliš vzdálená, a oni potřebují elektromobily hned.

Zmíněné konkurenční automobilky však mají opačný názor. Zejména Toyota, která na rozdíl od Hyundai neprodává čistě bateriové elektromobily, zato spustila sériovou produkci už druhé generace modelu Mirai; auta, kterého se od roku 2014 celosvětově prodalo už přes deset tisíc kusů. Také Hyundai vyrábí sériově svůj vodíkový model Nexo s dojezdem na jedno natankování 666 km, zhruba stejně jako Mirai. V současné době patří automobilce Hyundai více než sedmdesátiprocentní podíl na evropském trhu s vozy poháněnými palivovým článkem a mateřská skupina Hyundai Motor Group se zavázala investovat do této technologie do roku 2030 skoro sedm miliard eur. V celé EU jezdí nyní stovky vozů na vodíkový pohon, významnou část z toho představují taxíky v Paříži. Hyundai plánuje, že do roku 2025 dodá 1 600 nákladních vozů s vodíkovým pohonem do Švýcarska.

Jak ho vyrobit

Provozní výhody vodíkových aut jsou jednoznačné – namísto několikahodinového dobíjení baterií natankujete vodík za necelé tři minuty. V palivovém článku pak tento plyn reaguje se vzdušným kyslíkem, vzniká elektrická energie a ta je ukládána do baterií, které pohánějí motor. Jedinou emisí je – vodní pára. „Teoreticky bychom se mohli bez baterií obejít a napájet motor přímo. Ale přebytky energie je dobré ukládat a využít pro situace zvýšené spotřeby, například rozjezdy nebo předjíždění,“ říká expert na vodíkové pohony automobilky Toyota Václav Zikmund.

Důkaz, že baterie opravdu nejsou nezbytné, představují například drony. Zatímco bateriemi poháněné malé „elektroletadélko“ nesoucí kameru vydrží ve vzduchu sedm minut, vodíkový dron desetkrát tolik, navíc umí letět rychleji. „Palivové články jsou skvělé v tom, že jich můžete použít, kolik potřebujete, klidně pro pohon velkých náklaďáků. Aby tahač-elektromobil zvládl potřebný výkon, musel by vézt devět tun baterií, přitom vodíkový pohon váží se vším všudy 1,5 tuny. A natankováno má za deset minut, zatímco baterie by se nabíjely dlouhé hodiny,“ říká Zikmund.

Podpořte Reportér sdílením článku