Hvězdné války Toma Stopparda

30. září 2020

Tom Stoppard při premiéře své hry Leopoldstadt. Londýn, 12. února 2020.

Profimedia.cz

Kniha, která shrnuje život britského dramatika a intelektuála Toma Stopparda, rodáka ze Zlína, přináší překvapivá zjištění o způsobu jeho obživy. Dlouhé roky spolupracoval s hollywoodskými producenty, podílel si dokonce i na přípravě takových hitů, jako jsou Star Wars, Indiana Jones či 102 dalmatinů.

Tom Stoppard stál na rohu londýnské Piccadilly. V ruce držel igelitku, s níž by se nestyděl být spatřen ani nástupník trůnu princ Charles. Její modrozelená barva a zlatá písmena prozrazovala značku Fortnum a Mason, což je vyhlášený obchodní dům, který spíš než obchod s delikatesami a jiným zbožím připomíná uměleckou galerii. Řada turistů tam – podobně jako na výstavách – nakonec nic nekoupí. Když jsem ale do Toma Stopparda před časem v Londýně narazila, měl tašku plnou. Dmula jsem se pýchou: světově proslulý dramatik českého původu a intelektuál, kterému jeho náročné divadelní hry zajišťují dolce vita!

Celá pravda je ale trochu jiná. V novém knižním životopise Stoppard přepečlivé autorce Hermioně Lee vyjevil, že finanční problémy často řešil diskrétní spoluprací s Hollywoodem.

Stoppardova účast na některých filmech je obecně známa a oficiálně se k ní hlásil. V roce 1998 vyhrál Oscara za scénář Shakespeare in Love. Tajemstvím nebylo ani to, že je autorem scénáře The Russia House, adaptace románu Johna le Carré. O velké části jeho filmové práce se ale nevědělo. Přitom ve skutečnosti byl jedním z nejplodnějších a nejlépe placených filmových a televizních scénáristů. Podílel se na celé řadě filmových hitů včetně takových, jako jsou Star Wars, Indiana Jones, Last Crusade, The Bourne Ultimatum, 102 dalmatinů nebo na komedii Beethoven, jejíž hlavním hrdinou je roztomilý bernardýn.

Jak zabít Matta Damona

Proč se pod takové trháky Stoppard odmítal podepsat? Ve zmíněné knize nazvané The Life říká: „Kvůli změnám v mém osobním životě jsem potřeboval peníze.“ Dramatik byl třikrát ženatý a měl čtyři děti. Pořídil si dům v Provence, aby se mohl tajně scházet s manželkou herce Jeremy Ironse. Říká o sobě, že byl pragmatik, co se týče filmové práce, a idealista ve vztahu ke svým hrám. Scenáristika byla pro něj „frustrující, těžké břímě a ztráta času, který si ukrádal od psaní her“. Jeho literární agent v knize upřesňuje, že cizelování cizích a psaní vlastních scénářů vynášelo jeho klientovi až sto tisíc dolarů týdně. Koncem osmdesátých let tímto způsobem vydělal dva miliony dolarů.

Protože byl Tom Stoppard ve filmové branži velmi žádaný, mohl si klást podmínky. Jednou z nich byla například podmínka, aby mu hollywoodské studio financující film Billy Bathgate (hvězdně obsazené drama podle knihy E. L. Doctorowa) zvýšilo na tisíc dolarů denně. Jeho spolupráce s filmovými producenty se však neobešla bez konfliktů a v důsledku zkonstruování jedné obzvláště propracované a komplikované dějové zápletky se Stoppard nakonec jako filmový scénárista odepsal. K naprostému šoku studia si totiž dovolil v populární filmové sérii zabít hlavního protagonistu, kde hlavního hrdinu Jasona Bournea hraje Matt Damon.

Tom Stoppard se narodil v roce 1937 v československém Zlíně jako Tomáš Straussler. Své rodné město navštívil až po půl století. V životopise probírá i svůj židovský původ. Dotklo se ho prý, když si přečetl, že o něm chorvatská spisovatelka Dasa Drndic napsala, že je „slepý pozorovatel“ osudu Židů ve dvacátém století. Přiznává, že cítil lítost a provinění a připomíná, že se teprve v devadesátých letech dozvěděl, že je po matce Žid (vzpomíná rovněž, jak se jeho nevlastní otec kasal tím, že největší dar, který mohl jako dítě dostat, byl britský pas). Zřejmě i proto letos Tom Stoppard uvedl v Londýně svou novou hru Leopoldstadt, která se zabývá osudem rodiny vídeňských Židů.

Podpořte Reportér sdílením článku