Pane prezidente, dáme si koblihu se sekanou. Youtubeři a volby
ReportPetr Pavel nemá oblíbený toaletní papír… Ale seklihu, sekanou v koblize, sní! Taková témata s kandidátem na prezidenta probíral v lednu populární youtuber MenT, video mělo tři čtvrtě milionu zhlédnutí. Nešlo o jediný takový pořad, Pavel i jeho soupeř Andrej Babiš se objevili na YouTube třeba ve Fabulacích Jana Špačka. Zájem youtuberů o letošní prezidentskou volbu byl nebývalý. A role tohoto formátu v politické komunikaci zjevně dále poroste.
Povíte nám něco o vaší kočce? – ptal se prezidentského kandidáta Petra Pavla youtuber Pavel „Herdyn“ Mikeš ve svém pořadu.
„Máme hodně společného. Protože vy i já jsme postavou typ hruška,“ sdělil několik měsíců předtím s vážnou tváří youtuber Jan Špaček Andreji Babišovi: přitom šéfovi ANO rovnal na hlavě kšiltovku s logem vlastního pořadu „Fabulace Jana Špačka“.
Obě bizarní situace potvrzují, že kandidáti letošní prezidentské volby pochopili, že dorostla generace voličů, kteří informace čerpají právě od youtuberů. Chodit do jejich pořadů se tak stává do určité míry podobně důležité jako televizní debaty, které sledují spíše starší generace.
Cool chlápek
O rostoucí roli youtuberů ve volbách mluví například expert na politický marketing Jan Kára, který se podílel na volebních kampaních tří prezidentských kandidátů (Vladimíra Franze před deseti lety, Michala Horáčka před pěti lety a Danuše Nerudové před letošní volbou). „Zapojení youtuberů bylo patrné především v měsících před vyvrcholením prvního kola. V této fázi už o favoritech ví většina veřejnosti a volby jsou téma přístupné všem. A tak má smysl přijít na neprobádané pole fanoušků youtuberských pořadů a ukázat se i jinak, než jak dovolují klasická média,“ vysvětluje Kára.
Podle politického marketéra může žánr „hraní her s prezidentským kandidátem“ pomoct jak samotnému youtuberovi, protože mu to zvedá počet přehrání jeho videa, tak i uchazeči o křeslo hlavy státu. Petru Pavlovi například mohlo vytvořit pověst „cool chlápka“ u voličů do třiceti let, kteří youtubery sledují a podle průzkumů více preferovali Danuši Nerudovou.
Na rozdíl od televizních debat nepodléhají youtuberská videa klasickým novinářským standardům a zvyklostem. Petr Pavel tak musel ve videu s Herdynem reagovat třeba na otázku: Máte oblíbeného pokémona? „Tuto otázku mi poslali diváci. Bylo mi u toho trochu trapně, ale alespoň jsem vyvedl kandidáta na prezidenta z komfortní zóny a on to zvládl,“ popisuje Pavel „Herdyn“ Mikeš. Byl to přitom tým Petra Pavla, který ho oslovil jako první; youtubera, jak sám vysvětluje, zaujal natolik, že už pak neměl potřebu oslovit další kandidáty, i když to původně bylo v plánu.
Jednatřicetiletý Herdyn také vzpomíná, že před nyní už nově zvoleným prezidentem hovořil ve videu na YouTube jen s jedním politikem: byl jím šéf Pirátské strany a ministr Ivan Bartoš. Kvůli nedostatku zkušeností tak byl podle svých slov Herdyn z rozhovoru s prezidentským kandidátem nervózní.
Pavlovu štábu poslal otázky a počítačové hry, o kterých mluvili a posléze s generálem ve výslužbě hráli. Petr Pavel přitom, jak tvrdí youtuber, ukázal smysl pro humor a neměl problém ani s bizarními dotazy.
Snad i díky tomu je rozhovor zvoleného prezidenta, který vidělo téměř 300 tisíc lidí, nejúspěšnějším dílem talkshow na youtuberově kanálu.
Andreji, srovnej si čepici
Jiný postup při rozhovorech s prezidentskými kandidáty volil youtuber Jan Špaček. Politice se věnuje systematičtěji – ovšem pojímá ji jako předmět bizarní satiry.
První video pořadu Fabulace Jana Špačka se na YouTube objevilo před sněmovními volbami v roce 2021. Hlavním hrdinou byl zakladatel hnutí Přísaha, někdejší policista Robert Šlachta, jehož se Špaček například ptal „Půjčíte mi pistoli?“ nebo „Jakou máte rád sladkost? Pendreky?“. V průběhu loňského roku se ve Špačkových videích objevil prezidentský kandidát Marek Hilšer, jak se přiznává ke sledování porna, či politička ANO Alena Schillerová, která youtubera utěšuje.
Špaček, jenž studuje magisterské studium politologie na Masarykově univerzitě v Brně, nevede rozhovory v klasickém žurnalistickém stylu, politici a obecně zpovídaní se však často ukážou v jiném světle, než by se podařilo ve většině novinářských rozhovorů.
Příkladem je youtuberova reportáž z loňského léta, kdy se vydal na sraz příznivců Andreje Babiše. „Dneska se na nás zapomnělo, Ukrajinci mají všechno, a my nic,“ gestikuloval jeden z Babišových sympatizantů rozzuřeně do kamery; Jan Špaček u toho zaníceně přikyvoval a nabízel pánovi bonbon. „Ze všech politiků mě kromě pana Babiše bavil jenom David Rath, to byl člověk na svém místě, protože zrušil poplatky u doktora,“ vyprávěla o chvíli později jiná volička. Načež se několik rozzuřených občanů popíjejících u stolu shodlo, že kauzu, která skončila pravomocnými rozsudky, na někdejšího politika sociální demokracie Ratha někdo ušil – přičemž jim Špaček vytrvale strkal pod nos hašlerky. V závěru videa se do spárů youtubera dostal i předseda hnutí ANO Andrej Babiš. Nebylo to naposled. Špaček totiž hovořil s oběma finalisty prezidentské volby – Pavlem i Babišem – hned dvakrát.
„Během těch prvních setkání oba kandidáti působili dost překvapeně. Nevěděli, jak na mě reagovat. Přišel jsem na jejich veřejné akce, přičemž oni nevěděli, že tam přijdu,“ vysvětluje pro Reportéra Špaček. Na prvním videu byla Babišova nepřipravenost vidět. Youtuber mu svými otázkami ani trochu nepomáhal: předsedovi ANO vysvětloval, že jsou oba postavou typ hruška, nebo vyprávěl moudra z animovaného filmu Kung-fu panda a politik se na tyto otázky snažil smysluplně odpovědět. „Já vám rozumím,“ přikyvoval Babiš.
Video mělo necelých 200 tisíc zhlédnutí a podle Špačka se stalo důvodem k dalšímu rozhovoru s Andrejem Babišem. „Naše druhé setkání už bylo celé domluvené,“ popisuje youtuber. Na Instagramu prý napsal – dnes už bývalému – členu Babišova marketingového týmu Marku Prchalovi, který ho sleduje. A ten odpověděl. „Poslal na Andreje telefonní číslo. My si totiž tykáme. Pak jsme si psali přímo a ladili technické detaily. To přímé jednání s ním bylo velice osvěžující,“ vypráví dnes Jan Špaček. Jeho druhý rozhovor začal tím, že expremiér uvítal Špačka jako starého kamaráda před volebním karavanem úsměvem a větou: „Nastup si, Jéňo.“ Pak vyrazili na cestu obytňákem s hesly „Za Babiše bylo líp“.
V rozhovoru se zakladatelem ANO se prý youtuber snažil pokládat otázky podle toho, jak se cítil. Expremiérovy emoce prý „nechápal“; kandidát na prezidenta reagoval občas nepochopitelně: „Od Andreje jako jednoho z nejúspěšnějších politiků a nejbohatších Čechů lze očekávat, že bude trochu specifický. Možná si není sám sebou jistý nebo je introvert. Nebo je vnitřně osamělý, něco se skrývá vevnitř křehkého, což je mi také blízké,“ říká Špaček s vážnou tváří. I když s ním hovoříte coby novinář, není – tak jako na jeho videích – jasné, co myslí vážně a co ne.
Například když s Babišem řešili choulostivá témata a objali se, cítil údajně Špaček, že bývalý premiér není zvyklý se objímat. „Nabídl jsem mu náruč a přišlo mi, že neví, co má dělat. Možná by potřeboval, aby ho někdo častěji obejmul,“ popisuje Špaček: přesto to prý bylo „příjemné“…
Autor pořadu Fabulace se stal jediným youtuberem, který si Andreje Babiše k rozhovoru pozval. Podle marketingového experta Jana Káry to u Jana Špačka dávalo smysl. Bývalého premiéra si youtuber může pozvat například tehdy, když dělá politickou satiru: jinak by od svých diváků, příslušníků mladší generace, kteří podle sociologických dat většinou Babiše nemilují, pravděpodobně dostal vyčiněno. „Kdyby se bývalý premiér objevoval v seriózních youtubových pořadech, vyvolá to řadu otázek. Babiš ale dává smysl v případě Jana Špačka, který tohoto prezidentského kandidáta pozve, ale divákům je předem jasné, že se youtuber baví na jeho účet. To určitě chápe i prezidentský kandidát, ale kvůli honbě za pozorností mu to nejspíš nevadí,“ vysvětluje Kára.
Jen pro otrlé
„Prezident Pavel nejextrémnější rozhovor“ – tak zní název prvního videa, které natáčel Špaček loni na podzim s tehdejším kandidátem a nyní již zvoleným prezidentem. „Komunikoval jsem s jeho mluvčí, před prvním natáčením jsem jí napsal s tím, že bychom rádi natáčeli před výstupem Petra Pavla na Lysou horu. Ona souhlasila a my přijeli.“ Špaček říká, že se Pavel „na nával emocí“ nemohl připravit. „Dokázal se ale přizpůsobit a odpovídat i na nekonvenční otázky. Jako by byl vycvičený na adaptování se na podmínky,“ říká Špaček s narážkou na Pavlův zpravodajský a vojenský výcvik. Během interview oznámil youtuber budoucímu vítězi prezidentských voleb, že se mezi nimi vytvořilo zvláštní pouto. Probírali i znamení zvěrokruhu, Špaček také pozval generála ve výslužbě neúspěšně do cukrárny.
Po čase napsal youtuber opět Pavlově mluvčí a požádal ji o další setkání. Prezidentův tým ho na oplátku pozval na jednu z veřejných akcí, ale youtuber to odmítl. „Chtěl jsem, aby pan Pavel přišel k nám do studia, abych já nebyl v pozici hosta.“ Petr Pavel pak skutečně přišel: ve videu hráli společenské hry a prezident si pochoval youtuberovu kočku. Společně s Pavlem pak předstírali spánek, čímž chtěl Špaček říct, že klid prezidenta České republiky vybízí k nudě. „Jste McDonald, nebo KFC?“ – ptal se také Špaček Pavla. Když kandidát na prezidenta odpověděl, že McDonald, Špaček v rámci svého stylu odvětil: „Aha, takže převlíkáte kabáty. Protože před rokem 1989 jste byl v KFC.“
Rozhovor byl nakonec podle youtubera překvapivě velmi zábavný. „Petr Pavel přišel za mnou do studia a choval se velmi vřele. Dokázal být velmi dobrým společníkem. Když jsem si vymyslel nějaký druh zábavy, tak to velmi dobře kvitoval. Normálně když se bavím s nějakým šedesátníkem, nemá to zdaleka tak dobrou dynamiku jako v případě Andreje Babiše a Petra Pavla,“ říká.
Jedním ze základních Špačkových rysů je skutečně to, že divákům ani politikům není jasné, kde končí vtip a kde to myslí vážně. Čehož se drží, i když je on sám v roli zpovídaného. To bylo vidět například během rozhovoru, jejž s ním vedl moderátor DVTV Martin Veselovský. Pustil úryvek Špačkova rozhovoru s Markem Hilšerem: šlo právě o tu již zmíněnou část, kdy se senátor a kandidát na prezidenta přiznal, že se někdy dívá na porno. Špaček se nad tím pohoršil a se zcela vážnou tváří řekl, že Hilšerovi je třeba pomoci.
I v rozhovoru s Veselovským nyní čtyřiadvacetiletý Špaček řekl, že on se na porno nikdy nedíval a lidem, kteří to dělají, je třeba pomoci.
Toaleťák pana generála
Obecně lze říci, že bizarnost a nekonvenčnost jsou parametry, které diváky na videích na YouTube s prezidentskými kandidáty přitahují. Ukazuje to další youtuberský rozhovor s Petrem Pavlem publikovaný v první půlce ledna, který jeho autor, pětadvacetiletý Jan Macák, známý pod přezdívkou MenT, pojmenoval: „Pozval jsem generála na seklihu!“ Sekliha je sekaná vložená do rozkrojené koblihy. Pavel skutečně na konci videa seklihu snědl.
Příspěvek měl k prvnímu únorovému týdnu téměř tři čtvrtě milionu zhlédnutí – šlo o nejsledovanější youtuberský rozhovor s nějakým prezidentským kandidátem.
Pavel hrál na videu také počítačovou hru Call of Duty a vážná politická témata se v pořadu víceméně neprobírala: podle youtubera není pořad primárně o politice. Petr Pavel tak hovořil ve videu o tom, zda by si dal „k smažáku kečup, nebo tatarku“. Jiná otázka MenTa zněla, zda má kandidát na prezidenta „oblíbenou značku toaletního papíru“: youtuber totiž v pořadu předtím s dalším youtuberem, Tomášem Šedivým alias MrTomcatCZ, zkoušeli toaletní papíry.
Svůj smysl to nicméně z hlediska volební kampaně určitě mělo. Účet Petra Pavla totiž umístil pod video komentář: „Díky, MenTe, za rozhovor a možnost ochutnat seklihu. Přečetl jsem si pár komentů a zdá se, že se rozhovor vašim odběratelům líbil. Nezapomeňte jít v pátek a v sobotu volit. Je to taková Call of Duty. :) Pokud se to podaří, tak vás zvu na Hrad na seklihu.“ Tento komentář pak MenT připnul pod video, ze všech ostatních ho tak uvidíte pod příspěvkem jako první.
Youtuber dnes říká, že k nápadu natočit video s prezidentem dospěl náhodou: přišlo mu, že by mohlo mít dobrý potenciál pobavit diváky a současně přinést zajímavé informace o kandidátovi jako člověku. Rozhovor mu pak zajistila agentura Subscribe, která ho zastupuje. „Řekl jsem si, že by bylo fajn dostat odpovědi na otázky, které řešíme na mém kanálu, od možného prezidenta, že to bude jedinečná příležitost, která se nemusí opakovat, a tak jsem ji využil,“ říká MenT – Macák.
Nejprve se spolupracovníkem shromáždil informace o generálovi a vytvořili seznam otázek, které rozdělili podle důležitosti.
„Po natáčení jsme spolu zašli na pivo a řízečky a další hodinu jsme si povídali. I když pan generál nemusel, rád zůstal a pobavil se s námi,“ říká dnes Macák.
Když o videu s Pavlem mluví, je zjevné, že i z jeho hlediska šlo o úspěšnou akci. Nejde přitom jen o samotný počet zhlédnutí, kladné byly podle Macáka i reakce ze strany fanoušků kanálu MenT. „Nikdo z fanoušků netušil, že mě a kandidáta na prezidenta uvidí někdy spolu. Komentáře byly z velké části pozitivní.“
Je to kampááň
Klíčovou součástí obchodního modelu youtuberingu je, že dostávají od vlastníka, tedy Googlu, peníze z reklamních videí, která se přehrávají v rámci youtuberova příspěvku. Influenceři si však také vcelku často za natočené rozhovory či jiné přímé zapojení do reklamních kampaní nechávají rovnou zaplatit. Všichni tři youtubeři, kteří se ve svých videích věnovali prezidentské volbě, ale říkají, že žádné peníze od týmů prezidentských kandidátů nedostali. Příjmy, které z rozhovorů s kandidáty vytěžili, pochází pouze ze zmíněné reklamy ve videích. Bonusem podle nich bylo, že po pořadech s prezidentskými kandidáty narostl počet uživatelů, kteří je sledují. A jde také o investici do budoucnosti: politik by třeba mohl využít jejich zkušeností začas, tentokrát už za peníze.
V každém případě platí, že současná mladá generace si na formát pořadů s prezidentskými kandidáty začala zvykat a nyní pro ni bude patrně běžnější politiku na YouTube kanálech vyhledávat. „Politika se stává pro mladé něčím, o čem by měli debatovat. Ostatně mluvčí prezidenta už naznačila, že by chtěli některou ze známých tváří YouTube oslovit i k pravidelné spolupráci,“ vysvětluje Kára.
Nedá se samozřejmě předpokládat, že youtubeři zahltí své diváky výhradně obsahem, v němž budou figurovat politici. Jak uvádí americký Forbes, důležité pro vysoký dosah je správné načasování – tedy kdy youtuber video vypustí do éteru. Dále štáby i tvůrci videí musí správně vyhodnotit, na jakou sociální síť obsah umístí či jak bude sestřihaný.
Podle youtuberů i experta na reklamní kampaně Jana Káry nicméně bude politický dopad této formy internetové komunikace vzrůstat. „Za pět let vzroste mezi politiky zájem o youtubery rapidně. Ta cílová skupina, která je sleduje teď, vnímá youtubery jako jediný informační zdroj. Čerpají informace především ze sociálních sítí, ne z tradičních médií,“ říká Kára. A i když za pět let už třeba nemusí být centrem informací YouTube, ale jiná platforma, první generace těch, kdo si navykli získávat informace o veřejném dění právě z videí tohoto typu, bude stárnout a může být politicky aktivnější. A dnešním třináctiletým, mezi nimiž je vliv influencerů možná ještě větší, bude za pět let osmnáct, tudíž dosáhnou věku, kdy budou moci v prezidentské volbě volit.
Autor vystudoval žurnalistiku a bohemistiku, jako novinář na volné noze píše například pro Economii.