Pane prezidente, dáme si koblihu se sekanou. Youtubeři a volby

Post Image

Pane prezidente, dáme si koblihu se sekanou. Youtubeři a volby

Play icon
21 minut
Protože se o Petru Pavlovi ví, že má kočku Micku, youtuber ho nechal ve svém pořadu pochovat kocoura Arnieho z útulku Mléčný krok.

foto Ondřej Wolf

Petr Pavel nemá oblíbený toaletní papír… Ale seklihu, sekanou v koblize, sní! Taková témata s kandidátem na prezidenta probíral v lednu populární youtuber MenT, video mělo tři čtvrtě milionu zhlédnutí. Nešlo o jediný takový pořad, Pavel i jeho soupeř Andrej Babiš se objevili na YouTube třeba ve Fabulacích Jana Špačka. Zájem youtuberů o letošní prezidentskou volbu byl nebývalý. A role tohoto formátu v politické komunikaci zjevně dále poroste.

Povíte nám něco o vaší kočce? – ptal se prezidentského kandidáta Petra Pavla youtuber Pavel „Herdyn“ Mikeš ve svém pořadu.

„Máme hodně společného. Protože vy i já jsme postavou typ hruška,“ sdělil několik měsíců předtím s vážnou tváří youtuber Jan Špaček Andreji Babišovi: přitom šéfovi ANO rovnal na hlavě kšiltovku s logem vlastního pořadu „Fabulace Jana Špačka“.

Obě bizarní situace potvrzují, že kandidáti letošní prezidentské volby pochopili, že dorostla generace voličů, kteří informace čerpají právě od youtuberů. Chodit do jejich pořadů se tak stává do určité míry podobně důležité jako televizní debaty, které sledují spíše starší generace.

Cool chlápek

O rostoucí roli youtuberů ve volbách mluví například expert na politický marketing Jan Kára, který se podílel na volebních kampaních tří prezidentských kandidátů (Vladimíra Franze před deseti lety, Michala Horáčka před pěti lety a Danuše Nerudové před letošní volbou). „Zapojení youtuberů bylo patrné především v měsících před vyvrcholením prvního kola. V této fázi už o favoritech ví většina veřejnosti a volby jsou téma přístupné všem. A tak má smysl přijít na neprobádané pole fanoušků youtuberských pořadů a ukázat se i jinak, než jak dovolují klasická média,“ vysvětluje Kára.

Podle politického marketéra může žánr „hraní her s prezidentským kandidátem“ pomoct jak samotnému youtuberovi, protože mu to zvedá počet přehrání jeho videa, tak i uchazeči o křeslo hlavy státu. Petru Pavlovi například mohlo vytvořit pověst „cool chlápka“ u voličů do třiceti let, kteří youtubery sledují a podle průzkumů více preferovali Danuši Nerudovou.

Podpořte Reportér sdílením článku