Jak dostat Messiho gól do Indova mobilu

Únik, centr, góóóól… Jak dostat branku okamžitě k fanouškům po celém světě? A ještě k tomu v jejich rodném jazyce? Česká firma Livesport to umí. Poskytuje výsledkový servis osmdesáti milionům klientů v desítkách zemí a dobře na tom vydělává. Její šéf a většinový vlastník Martin Hájek popisuje, odkud berou výsledky, a také to, jak lze komentovat utkání v desítkách řečí najednou.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII
Audio
verze

Díváte se po večerech na fotbal? Nebo máte z práce sportu a výsledků plné zuby?

Hodně už si vybírám a ve fotbale dlouho trvá, než se něco stane. Nejvíce poslední dobou sleduji tenis, speciálně zápasy českých hráček.

 

Který sportovní přenos vás teď nejvíc bavil?

Tažení Markéty Vondroušové do finále Roland Garros i Barbory Strýcové do semifinále Wimbledonu bylo skvělé. Hodně mě bral i hokejový šampionát. Ale málokdy stíhám vidět vše, proto jsem vděčným uživatelem naší aplikace, kde mohu sledovat průběhy zápasů a pak si televizi zapnout třeba jen na závěry setů či zápasů.

 

Budeme rychlejší

Než jste se pustil do Livesportu, pracoval jste v Sazce. Co jste tam měl na starosti?

Už v roce 2000 jsem vytvořil zájmový web pro sportovní fanoušky a sázkaře na adrese tipovani.cz. Publikoval jsem na něm své statistiky o tom, jaké jsou šance na výhry při jednotlivých hladinách sázkových kurzů. Od střední školy jsem totiž sbíral údaje o kurzech z příloh deníku Sport a o víkendech je pak porovnával s výsledky.

 

Vy sám jste sázel?

Ano, svého času jsem si tím docela slušně vydělával. To bylo ještě v dobách, kdy člověk mohl pečlivým sběrem informací získat výraznou výhodu nad bookmakery.

 

Ten web od vás odkoupila Sazka?

Ano, web přitáhl rostoucí komunitu a Sazka projevila vážný zájem. Původně jsem prodat nechtěl, ale získali mě pro vizi vybudování velkého sportovního portálu s širokým zpravodajstvím. Vždy jsem chtěl na webu šířit informace, ale na rozvoj webu nakonec nedošlo, protože Sazka začala řešit své problémy s Arenou a financemi. Po dvou letech jsem odešel, abych mohl budovat weby po svém.

 

Kdy a jak jste se potkali s vaším menšinovým společníkem Jiřím Marešem?

Po odchodu ze Sazky jsem začal budovat server se sportovními statistikami BetExplorer. A vyvíjela mi ho firma, v níž projekt dostal na starosti právě Jirka. Sdíleli jsme názory na to, jak se mají weby dělat, a tak jsme později, v roce 2006, založili firmu Livesport.

 

Šli jste do spouštění Livesportu rovnou s ambicí vytvořit nadnárodní projekt?

Ano. Už i BetExplorer působil nadnárodně. Ovšem s tím jsem málem zkrachoval, od pohromy mne zachránily úvěry, které si na sebe vzala přítelkyně, mně by banka nepůjčila. Vývoj softwaru se stále prodražoval a úvěry společně s úsporami mi pomohly překlenout nejkritičtější období. Do Livesportu už jsme tak vstupovali s cennými zkušenostmi, proto se nám od začátku dařilo poměrně rychle růst.

 

Kde byla ona „díra na trhu“, kterou jste objevili?

Všichni sportovní fandové té doby, kteří nechtěli čekat na večerní zprávy v televizi, byli odkojeni teletextem. Ten byl pomalý a my věřili, že díky internetu dokážeme zprostředkovat dění na stadionech v reálném čase a mnohem použitelněji. Tehdejší webová konkurence zůstala na půli cesty a góly aktualizovala třeba s tříminutovým odstupem po tom, co skutečně padly. To není zrovna „live“. Nakoupili jsme sportovní data od několika poskytovatelů, z nichž každý měl jinou rychlost pro jednotlivé soutěže, a pro každou soutěž využívali nejkvalitnější zdroj. Kromě toho jsme využili služby jednoho rumunského startupu, jehož řešení nám umožnilo data z databáze tzv. „tlačit“ uživatelům bez časové prodlevy. Byli jsme tak maximálně rychlí při udržení chybovosti pod jedno procento. A další příležitost se nabízela v marketingu.

 

Jaká?

Výsledkové servisy tehdy existovaly hlavně v angličtině. Většina světových uživatelů tak při hledání výsledků ve svém jazyce v Googlu nenacházela relevantní služby. My jsme servis od začátku vybudovali jako multijazykový a každou z verzí jsme postupně takzvaně optimalizovali pro vyhledávače, přitom jsme využívali zkušeností z BetExploreru. Když dnes v jednom ze třiceti světových jazyků gůglíte některou z frází kolem sportovních výsledků, nejspíš vám vyhledávač nabídne jeden z padesáti našich webů. Získávali jsme miliony návštěv měsíčně a to nám pomohlo vyrůst.

 

Jak jste věděli, že bude poptávka po vašich výsledcích?

Věřili jsme, že dokážeme přinést drtivou většinu profesionálního sportu v reálném čase, zatímco náš největší konkurent Livescore.com pokrývá dodnes jen šest sportů a v omezeném rozsahu informací. Široké pokrytí ale bylo nutností i kvůli globálním ambicím, protože v Austrálii neuspějete bez ragby a v Indii bez kriketu. Ani zmíněné návštěvy přes vyhledávání by nám tak nepřinesly loajální návštěvnost. Proto dnes v síti webů FlashScore pokrýváme v reálném čase více jak pětatřicet sportů v bezkonkurenčním rozsahu detailních informací, jež si plníme sami. Trh zájemců o online výsledky je samozřejmě omezený, ale když se to nasčítá ze spousty zemí, jsou celková čísla vysoká.

 

Kdo jsou vaši hlavní uživatelé?

Jsou to dvě skupiny. Hardcore sportovní nadšenci, které zajímá více sportů a klubů zároveň, a pak lidé, kteří na sport sázejí a zajímá je, jak si vede jejich tiket.

 

Kde vzít výsledky z Tanzanie

Původně jste data kupovali, proč jste se rozhodli pro plnění systému vlastními silami?

Dodavatelé dat se soustředí na poptávku zákazníků v největších zemích. A to pro naši strategii nebylo dostatečné. Věděli jsme, že když chceme uspět řekněme v Maďarsku, musíme uživatelům nabídnout dokonalý servis z maďarských fotbalových a dalších soutěží. Museli jsme získat kontrolu nad rozsahem i kvalitou dat, proto jsme v roce 2011 zahájili vlastní správu sportovních dat.

 

Jak to funguje? Ve vašem centru sedí lidé, kteří sledují přenosy a zapisují změny skóre do systému?

Sbíráme data z tisícovek soutěží a těch způsobů je celá řada. Máme softwarové nástroje, které prohledávají a agregují údaje z webu, sociálních sítí, stránek a profilů klubů. Důležité zápasy pokrýváme i z televizních přenosů a internetových streamů. Máme sofistikované systémy sběru dat a jejich ověřování, naši „plniči dat“ čerpají z nejlepších zdrojů, přesto zadaná data procházejí opakovanou kontrolou. Největší výzvou je aktualizovat výsledek do několika sekund od reálného skórování, a přitom tak učinit v 99 případech ze sta správně. To je stále těžší, jak přibývá soutěží s videorozhodčím, který zpětně reviduje dění na hřišti.

 

Zaujalo mne, že máte v nabídce třeba výsledky fotbalové ligy v Tanzanii. Kde se berou data o vývoji utkání v tamní lize?

V tomto případě předpokládám, že budou hrát důležitou roli twitterové účty tamních klubů. V Africe se do značné míry přeskočila jedna etapa vývoje webu, příliš se tam nepoužívají stolní počítače a ani klasické internetové stránky. Hlavním zdrojem informací jsou sociální sítě a klíčovým přístrojem pro přístup k internetu je mobil.

 

Podle čeho vybíráte sporty a soutěže, které do servisu zařadíte a které už ne?

Globálně zajímavé sporty a soutěže jsou povinností, ale ty má každý. Dále se rozhodujeme podle toho, na jakém trhu chceme být obchodně přítomni. Když chceme být úspěšní v Jižní Africe nebo ve Finsku, musíme mít dobrý servis ve všech hlavních sportech, které jsou tam důležité, a to na několika úrovních.

 

Musejí vaši datoví operátoři znát jazyk země, z jejíchž soutěží sbírají výsledky?

Obvykle nemusejí. Větší problém než s jazyky je s pravidly u specifických sportů. Když máte reportovat třeba výsledky kriketu, nemůžete se do toho pustit bez zaškolení do pravidel.

 

Kdo u vás pracuje, jsou to mladí kluci?

Téměř bez výjimky. V oblasti plnění sportovních výsledků jsou to zejména studenti mužského pohlaví kolem dvaceti let, kteří to mají jako brigádu. Musí je samozřejmě zajímat sport, ze znalostí je také při nástupu zkoušíme, ale ta práce není žádné pohodové sledování přenosů, jde o poměrně náročný džob.

 

Kolik klientů používá vaše služby?

Je to zhruba osmdesát milionů lidí, jejich počet stále narůstá, ale už ne takovým tempem jako při rozjezdu.

 

Messiho gól v Indově mobilu

Počet uživatelů asi nemůže růst donekonečna. Pracujete na tom, aby u vás ti dosavadní strávili více času?

Snažíme se pořád zlepšovat obsah. Chystáme se být nejen zdrojem aktuálních výsledků, ale i agregátorem čerstvých sportovních zpráv. A už nyní u řady soutěží nabízíme nejen změny skóre, ale i podrobnější popis klíčových situací v zápasech. Uživatelé tak dostávají více informací a mají důvod nám věnovat častěji pozornost.

 

Jak zajišťujete komentáře v různých jazykových mutacích?

U klíčových sportů a soutěží jsou live komentáře důležité. Dlouho jsme řešili, jak to správně udělat, a vyvinuli jsme systém, kdy náš operátor sleduje nějaký zápas a naklikává do systému, co se děje. Klikne třeba na tlačítko „útok po pravé straně“ a na jméno hráče, který útočí, pak na tlačítko „centr před bránu“ a pak třeba „gól hlavou“ a na jméno střelce. A ve všech našich jazykových mutacích to systém automaticky popíše v daném jazyku.

 

Takže kluk v Praze, který nezná slovo v hindštině, v klidu pošle milionům Indů na mobil, že Messi dal právě za Barcelonu proti Realu gól k levé tyči…

Přesně tak. Máme takhle v systému přes deset tisíc frází a z nich skládáme věty a souvětí tak, aby dávaly smysl a komentáře nepůsobily strojově. Celkem přirozeně tak zprostředkujeme dění na hřišti v desítkách jazyků.

 

Do Brazílie a ještě dál

Stále platí, že je pro Livesport hlavním zdrojem příjmu reklama?

Hlavním – a naprosto dominantním. Proto postupem času investujeme vydělané prostředky i do dalších firem a oborů, abychom se více rozkročili.

 

Převažují mezi inzertními klienty nadnárodní firmy, nebo zákazníci na lokálních trzích?

Bude to tak půl na půl. V každém případě jde o firmy nějak spojené se sportem. Jsou to hlavně sázkové kanceláře, ale také výrobci sportovního oblečení, televizní stanice se sportovními přenosy, sponzoři různých soutěží a podobně.

 

Za rok 2017 překročily vaše tržby hranici 1,4 miliardy korun. Jak tomu bylo v roce 2018?

V loňském roce jsme v tržbách překonali hranici 1,7 miliardy korun.

 

Jaké procento z vašich tržeb připadá na domácí trh?

Vzhledem k celosvětové působnosti pro nás tvoří český trh jen tři procenta tržeb, podobný podíl tvoří Česko na naší návštěvnosti.

 

Které země jsou pro vás klíčové?

Pro návštěvnost si nyní systematicky jdeme na africký a indický trh, i když tam to bereme z obchodního pohledu spíše jako investici do budoucnosti. V současné době je pro nás nejlukrativnější italský trh, kde je sport a zejména fotbal náboženstvím. Ale také třeba Polsko, Německo, Velká Británie a další evropské země.

 

Vidíte prostor, kde můžete ještě dál růst?

Chceme se stát prvním místem, odkud budou lidé konzumovat sportovní informace, a tak rozšířit svou cílovou skupinu na nynějších trzích. Dokončujeme technologické změny, které nám pomohou poskytovat rychlejší servis na vzdálených a dosud neobsazených trzích. V Evropě už se asi dramaticky výše neposuneme, ale Brazílie, Afrika, Indie, Indonésie, další asijské země, tam všude ještě vidíme prostor, kde můžeme získávat nové uživatele.

 

Od skóre k taxíkům

Loni jste vstoupili do taxislužby Liftago. Čím je pro vás tato společnost zajímavá?

Liftago je nám podobné. Je to samozřejmě taxislužba, ale z technologického pohledu se dá říci, že v reálném čase agreguje nabídku dostupné mobilní kapacity a zprostředkovává ji konečným spotřebitelům. Má úspěšný model fungování, který se může rozvinout i dál než jen na český a částečně slovenský trh, kde je Liftago přítomné už dnes. Chceme Liftagu pomoci nejen s expanzí do zahraničí, ale i rozvojem platformy do dalších odvětví, například spolupráce na rozvozu zboží z e-shopů. Věřím, že dokážeme zefektivnit systém přepravy ve městech.

 

Jak velký je váš aktuální podíl v Liftagu?

Přibližně čtyřicet procent. Stáli jsme o vstup pouze za předpokladu, že firma nebude na prodej a začne realizovat dlouhodobou vizi, kterou naší investicí podpoříme. Proto jsme dali některým menším akcionářům nabídku na odkup jejich podílu, abychom nemuseli řešit rozdílné představy, co se návratnosti vložených prostředků týče. Chceme pomoci prosadit „české hlavičky“ v zahraničí – jako technologická velmoc máme vozit středoevropské zákazníky, ne naopak.

 

Na přelomu roku jste koupili Pragosport, obchodníka s televizními právy na sportovní soutěže. Může taková investice přinést i nějaké synergie s hlavním podnikáním Livesportu?

Rádi bychom synergie nalezli, nicméně Pragosport jsme kupovali na základě jeho výsledků a perspektivy. Chceme proniknout do nového odvětví v oblasti sportu a hledat příležitosti pro zvýšení hodnoty našich digitálních produktů pro uživatele.

 

Řešení pro rychlou dobu

Zkoumáte ve firmě, zda a jakým způsobem se vyvíjí konzumace sportu a jeho výsledků?

Svět kolem nás zrychluje a až na výjimečné události nejsou lidé ochotni věnovat čemukoli čas navíc. Každé formě zábavy neustále roste konkurence. Očekávám, že sport se bude konzumovat efektivněji, tedy ve zkratce skrze zpravodajské souhrny a sestřihy nejzajímavějších okamžiků, pokud je budou držitelé práv nabízet. Trh práv k sportovním přenosům tedy jistě čeká větší „porcování“ nejen z hlediska platformy konzumace obsahu, na hodnotě poroste i tzv. zpravodajská licence.

 

Objevují se na trhu nějaké mezery, které byste mohli využít vy s Livesportem?

Chceme našim uživatelům nabídnout streaming sportovních televizních kanálů, aby i televizi našli u nás v předvídatelném a oblíbeném prostředí, ať už na webu, nebo v mobilních aplikacích. Budeme informačním středobodem sportovních příznivců – zdrojem zpravodajství, poskytovatelem údajů ze zápasu v reálném čase i zprostředkovatelem televizního vysílání.

 

 

 

Martin Hájek (39)
Sázka, která vyšla
 
Když za mlada sázel na sportovní výsledky, bylo jeho nejvyšší výhrou zhruba sedmdesát tisíc korun na jeden tiket. To vůbec není špatné. Když ovšem vsadil na vybudování nadnárodní služby na poskytování online sportovních výsledků, pak teprve trefil skutečný jackpot. Tržby Livesportu, který na řadě trhů poskytuje svou službu pod jménem FlashScore, dosáhly loni 1,7 miliardy korun. Ze zisků si dokázal postavit za vlastní peníze velkou kancelářskou budovu v pražských Nových Butovicích a koupit třeba firmu Pragosport nebo podíl ve službě Liftago.
Martin Hájek má nyní v Livesportu pětaosmdesátiprocentní podíl, zbylých 15 procent patří jeho společníkovi Jiřímu Marešovi. Firma má tři hlavní centra pro správu obsahu – v Praze, Brně a Třebechovicích pod Orebem. Dohromady pro ni pracuje zhruba šest set lidí, 400 se podílí na plnění výsledků, zhruba stovka se stará o software a přibližně stejný počet je lokálních partnerů na jednotlivých trzích.
Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama