Český cit pro novinky je opravdu mimořádný

Post Image

Český cit pro novinky je opravdu mimořádný

Play icon
15 minut

foto Petr Kozlík, Mafra

Působil na Tchaj-wanu, v Rusku i v Americe. Jedenáct zemí jako nyní má ale na starosti vůbec poprvé. Oliver Kutz se stal letos v létě šéfem Imperial Brands pro střední a východní Evropu, kam spadá i Česko. Přichází v době, kdy cigarety postupně nahrazují nové, potenciálně méně škodlivé výrobky. Jeden takový bude právě zavádět i na českém trhu.

Některá odvětví covidová situace vystřelila nahoru, jiná těžce zasáhla. Jak to bylo v tabákovém průmyslu?

Byly to smíšené dopady, výrazně poklesly například prodeje v duty-free shopech a přeshraniční prodeje vůbec. Na druhé straně to vyvažovala rostoucí poptávka zákazníků na domovských trzích. Celkově nebyl tabákový průmysl příliš dramaticky zasažen, co se objemu prodejů týče, ale situace v jednotlivých zemích se dost lišila.

Jak byl postižen český trh?

Ten utrpěl v pandemii dost výrazně. Tady bylo totiž celých třicet procent prodejů tabákových výrobků spjatých se zahraničními zákazníky, zejména díky přeshraničním kupujícím z Německa a Rakouska. Tyto prodeje poklesly téměř k nule.

Už se přeshraniční kupující vracejí?

Pomalu ano. Byl jsem se podívat na prodejních místech u hranic a mluvil s prodejci. Ti říkají, že teď zahraničním zákazníkům prodají přibližně dvě třetiny toho, co prodávali před pandemií. Pořád tu jsou ale cestovní omezení, nutnost testování či covid pasů, takže očekáváme, že to bude ještě nějaký čas trvat, než se situace vrátí do normálních kolejí.

Jaké jsou předběžné odhady letošního vývoje domácího trhu ve srovnání s loňskem a rokem 2019?

Míváme pravidelně pokles prodeje cigaret o zhruba šest až sedm procent každý rok, s tím počítáme i pro ten letošní. Tyto poklesy jsou pak částečně kompenzovány nárůstem v nových kategoriích výrobků, jako je zahřívaný tabák, vaporizéry či nikotinové sáčky. Celkově klesá spotřeba nikotinu jen velmi mírně, dochází však k přesunům mezi kategoriemi výrobků.

Česko v pilotní roli

Přišel jste do funkce v době, která je v mnoha směrech značně rozkolísaná. Co budou vaše hlavní cíle pro první období?

Nejprve chci detailněji porozumět situaci na jednotlivých trzích a seznámit se s příslušnými kolegy. Tím velkým cílem pak je rozvíjet naše prodeje v už zmiňovaných nových kategoriích výrobků. Máme už zavedený produkt v oblasti vapování (inhalování směsi obsahující nikotin – pozn. red.), což je značka blu, a nyní přicházíme na trh i s produktem Pulze v oblasti zahřívaného tabáku. Česká republika bude v tomto směru pilotním regionem pro celý koncern, chceme tady uspět a pak tuto novinku zavést po celém světě.

Před nástupem do role šéfa pro střední Evropu a Ukrajinu jste působil v USA. V čem se tyto regiony z pohledu vašeho odvětví liší?

Podpořte Reportér sdílením článku