Z krize rovnou do výprodeje

Byznys

„Tomu někdo říká účinná pomoc?“ ptá se Ladislav Blažek, majitel stejnojmenné značky a sítě obchodů s pánskými obleky, když popisuje absurdity vládních opatření, která by teoreticky měla pomoci podnikatelům. Dopad pandemie na jeho podnikání byl bezprecedentně tvrdý – a obor to podle něj nejspíše změní natrvalo, například oděvy se budou častěji nakupovat online.

Audio
verze

Jeden den vlastníte prosperující módní podnik, radujete se z úplně nové jarní kolekce a připravujete další, jež se bude nosit příští rok. Druhý den jste na nule, protože musíte všechny obchody zavřít, a každý den už jen sčítáte ztráty. Jen málokdo zažívá s koronavirem takové turbulence jako kamenné obchody a oděvní značky.

Ladislav Blažek, majitel stejnojmenné značky a sítě obchodů s pánskými obleky, dosud mohl považovat za nejtěžší období návrat krize na přelomu let 2012 a 2013. „Propad prodeje byl tehdy asi čtyřicet procent. Ale teď je to čistá nula. Ani v nejčernějších myšlenkách mě nenapadlo, že prodej může ze dne na den spadnout na nulu,“ líčil v rozhovoru s magazínem Reportér koncem dubna.

Čtyřiadvacet obchodů se značkou Blažek v Česku a osm na Slovensku muselo zavřít v půli března v souvislosti s opatřeními proti šíření pandemie. Koncem dubna mohly otevřít první tři obchody pod podmínkou epidemiologů, že se oděvy nesmí zkoušet. „První prodejní výsledky jsou bohužel chabé. Nějací zákazníci přišli, ale když si nemohli nic vyzkoušet, omluvili se a zase odešli,“ říká Ladislav Blažek. V každé prodejně je krejčovský koutek, protože až ve čtyřiceti procentech případů je potřeba upravit oděv na míru, aby perfektně padl. Koncem dubna nezbývalo Ladislavu Blažkovi než doufat, že bude platit plánované otevření obchodních center v květnu a zákaz zkoušení padne. „Jinak by to byla katastrofa,“ říká majitel třicet let budované značky.

 

Nástup koronaviru a uzavření prodejen nemohly přijít v horším okamžiku. Do obchodů čerstvě dodali novou kolekci na jaro a léto 2020 a začátkem března odstartovali novou kampaň, jejíž tváří se stal Roman Vojtek. Vzápětí se obchody zavřely a nové zboží zůstalo na ramínkách bez užitku. To, co následovalo, popisuje Ladislav Blažek jako mentálně mimořádně náročné období, nicméně prý udělal výbornou zkušenost s kolegy ve firmě.

Během pár týdnů se muselo ve firmě změnit téměř všechno. Z modelové šicí dílny udělali malou výrobní linku a celý duben vyráběli bavlněné roušky. Část roušek rozdali nemocnicím, část přesunuli do vlastního e-shopu, jenž zůstal jedinou otevřenou cestou k zákazníkům. První roušky, co v dílně vznikly, si však sami nasadili, sedli si s nimi ke stolu a začali vymýšlet, co dál. „Vše, co bylo, jak jsme dříve fungovali, je zapomenuto, je to minulost,“ vypráví Ladislav Blažek. Pokud to šlo, vyjednali snížení objednávek materiálu na nedokončenou výrobu kolekce na letošní podzim a zimu. To znamenalo spoustu telefonátů a videokonferencí s dodavateli po celé Evropě. Kvalitní materiály na obleky se objednávají většinou v Itálii, boty se šijí ve Španělsku a v Portugalsku. Dočasně pozastavili i přípravy kolekce na příští jaro a léto. Zkusili rozjet prodej přes vlastní e-shop. Online prodej je u obleků stále jen menšinový žánr a výpadek kamenných obchodů nemohl pokrýt.

 

Desítky milionů minus

Současně ovšem začala firma sčítat ztráty, které zavření obchodů od 14. března přineslo. V normálních dobách utrží okolo třiceti milionů měsíčně. „Za březen tedy máme minus dvacet, duben třicet, květen počítám dalších dvacet milionů dolů. Takže ztráta tržeb je pro nás už teď okolo sedmdesáti milionů korun při stejných nákladech,“ uvádí Ladislav Blažek. Pokud by se podařilo k 11. květnu obchodní centra otevřít (jak koncem dubna oznamovala vláda), s ohledem na neprodané zásoby bude muset rovnou začít s likvidačními výprodeji. „V tuto chvíli to vidím takto. A jak to bude na konci roku, ani nedokážu říct,“ dodává. Otazník se koncem dubna vznášel i nad tím, zda se v roce 2020 vůbec rozjedou svatby. Kvůli pandemii byly nejdříve úplně zakázané, poté výrazně omezené; přitom právě hlavní sezona svateb je na jaře a u pánské módy tvoří vždy v první půlce roku významnou část poptávky po formálním oblečení.

Klíčové je však pro Ladislava Blažka, ale i další obchodníky to, jak dopadnou jednání o nájmech a mzdách – a zda s těmito nejvýznamnějšími náklady pomůže podnikatelům nějakým způsobem stát.

V případě mezd to na papíře vypadalo slibně. Vláda nabídla, že pokryje podnikatelům až osmdesát procent mezd za dobu, kdy museli mít zavřeno. Pokud tedy zaměstnance, pro něž nebyla žádná práce, nepropustí. Rea-lita je však tristní. Podnikatelé i bez jakýchkoliv tržeb musejí nejdříve mzdy vyplatit a až poté požádat o náhrady. „Do dnešního dne (k 30. dubnu) s námi neuzavřel úřad práce ani smlouvu o náhradě mezd. Smlouva je nutnou podmínkou pro to, abychom mohli podat konkrétní žádost obsahující údaj, o jaké zaměstnance a o jakou výši náhrad žádáme,“ vysvětluje Ladislav Blažek. „Až přijde smlouva, obratem jim pošleme vyúčtování a oni pak mají třicet dnů na to, aby to vyplatili. Takže my refundaci za březen dostaneme, jak to teď vidím, až někdy v červnu,“ dodává. „Mezitím bude výplata mezd za duben, kdy jsme museli mít také zavřeno. Tomu někdo říká účinná pomoc?“

O jakékoliv pomoci s nájmy ze strany vlády nebylo ke konci dubna rozhodnuto vůbec. Přislíbené odklady nájmů teď neřeší podle Blažka vůbec nic. „Já si myslím, že nějaká finanční pomoc od státu by byla fér. My jsme v některých centrech už dvacet let, zaplatili jsme spoustu peněz na DPH a dalších daních. Toto není žádná cyklická krize ekonomiky, to bylo vypnutí ze dne na den, na které se nedá připravit,“ říká Ladislav Blažek. Jednání s majiteli a správci řady obchodních center prý připomínají zákopovou válku. Jednání jsou zamrzlá, všichni se teď bojí cokoliv rozhodnout, aby neporušili pravidla případné státní pomoci. „My se musíme s majiteli center obchodně dohodnout, co bude dál, až otevřeme. Já očekávám propad tržeb na úrovni padesáti procent. A to by se s nájmy na dnešní úrovni nedalo přežít,“ říká Ladislav Blažek.

Jako urychlovač

Kvůli koronavirové krizi očekává ve svém oboru příchod dlouhodobých změn. Urychlí se podle něj přesun zákazníků z kamenných prodejen do e-shopů. Spousta zákazníků, kteří dosud dávali přednost výběru oblečení v tradičních obchodech, si nyní nuceně vyzkoušela nakupování na webu. Odhaduje, že už u toho zůstanou. „Pokud k tomu dojde, bude to znamenat snížení počtu kamenných prodejen, protože tady existuje jen omezená množina zákazníků,“ tipuje Ladislav Blažek.

Vliv na obchod s módou bude mít podle něj i rozšíření práce z domova a využívání videokonferencí. „Nepatřím mezi mileniály a jsem spíš konzervativní člověk. Ale teď vidím, že videokonference šetří spoustu času, mohou být efektivní, mění styl a rychlost jednání,“ říká. „Pokud se to vše bude více využívat, může to ovlivnit i poptávku po formálním oblékání,“ uzavírá Ladislav Blažek.

 

 

Reklama
Advertisement
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama
Advertisement