Dovolenkových letů bude více než před covidem

Post Image

Dovolenkových letů bude více než před covidem

Play icon
17 minut

foto Tomáš Binter

Ruzyňské letiště znovu ožilo. Počet cestujících by měl letos přesáhnout deset milionů. To je sice stále výrazně méně než před covidem, ale charterové lety už rekordy překonávají. „Očekáváme, že to bude o dvacet procent více než v roce 2019,“ říká Jiří Pos, předseda představenstva Letiště Praha, v rozhovoru o obnově provozu, dálkových linkách i plánech na druhou přistávací dráhu a vlakové spojení.

Mnozí cestující se teď v létě ocitnou na letišti po delší pauze. Co bude letos jinak než loni?

Proti předchozím dvěma letům se toho mění spousta. Skončily bezpečnostní opatření i roušky. Na samotném letišti se do běžného režimu vracejí stravovací služby i většina obchodů. Otevírá se balení zavazadel. Řekl bych, že jde o příjemný návrat k normálu a ti, kdo poslední dva roky neletěli, najdou letiště takové, jaké znali.

Evropská letiště varují, že bude pomalé odbavování, protože mají po covidu nedostatek personálu. Jak jste na tom vy?

My jsme na tom bohužel podobně. V celém leteckém byznysu se kvůli covidu výrazně snižovaly stavy. Ještě na přelomu roku nebyly kvůli omikronu plány na letošní rok příliš velké. Nyní se provoz rozjel a letiště všude po Evropě nestíhají tak rychle nabrat lidi. Řada z těch původních zaměstnanců také mezitím změnila obor.

Kde postrádáte lidi nejvíce?

Při bezpečnostním odbavování cestujících. Tam potřeba personálu přímo kopíruje nárůst počtu cestujících a počtu letů. Situaci navíc ještě komplikuje to, že zátěž není rovnoměrně rozložena. Celkově odbavíme asi šedesát procent cestujících ve srovnání se situací před covidem, ale v některých dnech a hodinách máme už kapacitu vytíženou na sto procent. Aerolinky se samozřejmě nejprve vracejí do těch nejatraktivnějších časů.

Může být cesta možnost práce na částečné a zkrácené úvazky?

Přesně tou se snažíme jít, nabízíme například i práci studentům. Potřebujeme mít co nejvíce kolegů, kteří nám budou schopni pomoci vykrývat sezonní i denní špičky ve zkrácených směnách. To se pak týká i lidí na odbavovacích přepážkách nebo při nakládce a vykládce zavazadel.

Co musejí pracovníci na letišti splňovat s ohledem na bezpečnost?

Musejí mít možnost pohybovat se i v bezpečnostní zóně a k tomu potřebují získat ověření spolehlivosti u Úřadu pro civilní letectví. To je proces, který trvá až měsíc. Do té doby se zaměstnanci školí.

Dlouhodobou bolestí pražského letiště je veřejná doprava z a do města. Máte představu, jaké procento lidí přijíždí veřejnou dopravou?

Podpořte Reportér sdílením článku