Rok ve znamení Rohlíku

8. února 2023

Tomáš Čupr - Rohlík

Profimedia.cz

V roce 2022 online supermarket Rohlík přilákal jeden a půl milionu zákazníků v Praze, Mnichově, Vídni a Budapešti. Prodal jedenáct milionů objednávek a rozrostl se nově i do měst, jako je Frankfurt nebo Bukurešť.

Dominantní tuzemský online dovozce potravin v loňském roce utržil 574 milionů eur, což je v přepočtu zhruba 13,6 miliardy korun. Zaznamenal tak meziroční růst o třetinu.

Konkrétní číslo hospodářského výsledku za uplynulý rok zakladatel a šéf Tomáš Čupr nezveřejnil. Podle jeho slov je skupina zisková v Česku a Maďarsku, v celkovém měřítku je ale v provozní ztrátě. Stojí za tím zejména investice do automatizace skladových procesů, zahraniční expanze a také nepříznivá makroekonomická situace.

Loni v prosinci Rohlík získal bankovní financování od konsorcia tří bank – České spořitelny, J&T Banky a BNP Paribas, které půjčily dohromady 45 milionů eur.

„Považuju to za důkaz stability. Banky jen málokdy půjčují rizikovým firmám,“ říká Čupr, který stojí i za vybudováním služby Slevomat a Dáme jídlo. Investoři do tuzemského online supermarketu nalili od jeho založení v roce 2014 již přes dvanáct miliard korun.

Nezbytná automatizace

Podle zakladatele firmy by měly být vyhlídky Rohlíku v letošním roce ziskové. „Je to nyní náš nejdůležitější cíl,“ uvedl Tomáš Čupr.

Výjimkou zůstávají nově přidaná města. Rohlík se nově rozbíhá například v Miláně, ostrého spuštění se ale Italové ještě nedočkají. Podle Čupra hledají jedinečnou pozici na trhu, se kterou v současné době nejsou spokojení. Odložila se expanze do Španělska, kde chtěl Rohlík původně být už v druhé polovině loňského roku.

„Soustřeďujeme se na trhy, kde už máme vystavené sklady a zmapovaný trh,“ vysvětluje šéf Rohlíku s tím, že důraz nyní bude společnost klást zejména na německý trh. K profitabilitě na německém a rakouském trhu bude nezbytná automatizace skladů.

Jeden takový příklad najdeme i v Chrášťanech u Prahy, kde se využívá systém AutoStore, který přináší trojnásobné zvýšení produktivity vychystávání vybraného sortimentu a až o třicet procent větší využití skladovacích prostor.

Drogerie i lékárna

„Budeme růst pomalu, ale i tak se chceme dostat na obrat ve výši více než tři čtvrtě miliardy eur,“ přibližuje své plány Čupr.

Cílem Rohlíku je obsazení řady evropských měst. Velkého ohlasu se online dovozce nákupů až před domovní dveře těší například v Rumunsku, kde se během dvouměsíčního působení stal nejrychleji rostoucí firmou na trhu.

Úspěch Rohlíku tkví především v tom, že si lidé mohou objednat nejen základní potraviny, ale i další produkty z drogerie nebo lékárenského sortimentu. „Je to jeden z důkazů, proč náš trh v rámci online dovozu potravin nikdy příliš nerostl,“ vysvětluje Čupr. Klíčem k úspěchu bylo doplnění sortimentu, jako jsou farmářské a lokální výrobky.

„Zákazníkovi jsme tak ušetřili cestu nejen do supermarketu, kam byl zvyklý chodit dlouhá léta, ale i do dalších obchodů, což je velká časová úspora, díky které může změnit své návyky.“

Unikátní je Rohlík i v tom, že vloni získal 220 milionů eur v rámci financování série D. Hlavním investorem tohoto kola je společnost Sofina. Díky tomu má v rámci Evropy unikátní pozici. „Nikomu dalšímu se vloni takové peníze získat nepovedlo,“ připomněl Čupr. Z Rohlíku se tak stal první český jednorožec, tedy startup přesahující miliardu dolarů.

Podpořte Reportér sdílením článku