Elton John: Nežil jsem PG–13 život

Podle mnohých ohlasů je Rocketman věrohodnější podívanou než předchozí hudební velkofilm Bohemian Rhapsody. Stejně jako v případě Freddie Mercuryho si opět přijde na své jak divák, který zná Eltonův život do posledního detailu, tak ten, kdo o něm neví skoro nic. Alkohol, drogy a homosexualitu ale tvůrci tentokrát ani v nejmenším nezametají pod koberec.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII

Natočit velký film o velké hvězdě není jen tak. Vyprávět by mohl režisér Bryan Singer, vyhozený šéfy studia Twentieth Century Fox z natáčení filmu Bohemian Rhapsody o Freddiem Mercurym. Film dotočil Dexter Fletcher, globální výdělek činil 900 miliónů dolarů, jen v Česku ho vidělo 1,3 milionu diváků.

Další životopisný film Rocketman, tentokrát o žijící legendě Eltonu Johnovi, byl poznamenán právě kontroverzemi kolem Bohemian Rhapsody – a má i stejného režiséra.

Holywoodští producenti začali na filmu Rocketman pracovat v roce 2016 ve firmě Focus Features, což je pobočka Universalu pro umělecky náročnější filmy. Natočit ho měl australský režisér Michael Gracey a hlavní role se měl ujmout Tom Hardy (předtím například Dunkerk nebo Šílený Max: Zběsilá cesta).

Nakonec bylo všechno jinak.

 

Proměna za klavírem

Producent David Furnish (Rocket Pictures) se v roce 2017 spojil s Mathew Vaughnem (mj. režisér série Kingsman) a se společností New Republic Pictures (například Everest). Poté byl celý projekt předán Paramountu, protože lidé z Focus Features nebyli schopni zabezpečit finance. Roli zpěváka převzal Taron Egerton, režie byla svěřena Dexteru Fletcherovi. Natáčení začalo loni v srpnu, světová premiéra se uskutečnila letos v květnu, což je na tak náročný film mimořádná rychlost.

Režisér Fletcher začínal jako moderátor televizní talk show. Pak vyhlásil úpadek, musel žít v autě. Jeho první celovečerní film Divoký Bill (2011) vydělal příliš málo na to, aby mu nějaký producent svěřit větší projekt. Zachránila ho až zmíněná výměna režiséra u filmu Bohemian Rhapsody. Rami Malek jako představitel Freddie Mercuryho chtěl odstranit původně určeného Bryana Singera, protože si s ním vůbec nerozuměl. Prý tehdy zavolal Fletcherovi a řekl mu: „Když přijdeš na plac a vykadíš se tam, uděláš lepší práci než Singer.“ Producent Matthew Vaughn pak navrhl studiu Twentieth Century Fox, aby Bohemian Rhapsody dokončil Fletcher. Ten si tedy uprostřed příprav filmu o Eltonu Johnovi odskočil k Freddiemu Mercurymu...

Elton John, který měl výrobu filmu plně pod kontrolou, chtěl do hlavní role prosadit někoho, kdo umí nejen hrát, ale i zpívat. S Taronem Egertonem se poprvé potkal v roce 2017 při natáčení filmu Kingsman: Zlatý kruh, kde měl slavný zpěvák malou roli. „Nepoznal jsem větší stres než zkoušet před Eltonem Johnem,“ vzpomíná Egerton na okamžiky prvního nacvičování role. Elton si prý tehdy sedl vedle producenta Matthew Vaughna, stiskl mu ruku a řekl: „Bože, tohle je dobrý jako Pomáda!“

Kontroverze vznikly kolem toho, jak Egertonovi vytvořit „eltonovskou“ mezeru mezi předními zuby. Pokud by se do chrupu skutečně zasáhlo, herec by nemohl zpívat, řešení tedy museli najít specialisté pro vizuální efekty. Zkoušely se stovky excentrických brýlí, následovaly výměny účesů, v klíčových scénách má herec hlavu z poloviny oholenou jako Elton John v sedmdesátých letech. Dál už to bylo na Egertonovi, který skvěle zachytil například zpěvákovu nervozitu a nejistotu – rychlé pohyby očí, trhání rukama. A také jeho proměnu, jakmile si sedne za klavír, která se ve filmu opakuje jako refrén: v těch chvílích vidíme člověka, který našel záchranu v hudbě... a také v drogách a alkoholu.

 

Scénář podle deníků

Film měl premiéru v Cannes. A dvaasedmdesátiletý Elton John byl první velkou hvězdou, která do dějiště festivalu zavítala – poblíž Nice má vilu ve čtvrti zvané Bel Air de Nice.

Rocketman zapůsobil mezi mnoha depresivními filmy letošního ročníku optimisticky, což zní paradoxně, neboť měl ukázat především pád hudebníka na dno. Děj začíná v léčebně, kde se Elton John před osmadvaceti lety vyléčil ze závislosti na alkoholu a drogách. Po uzdravení začal novou životní etapu s kanadským producentem a textařem Davidem Furnishem, později svým manželem, s nímž adoptoval dvě děti.

Nejprodávanější Eltonův hit Candle in the Wind, který přezpíval po smrti princezny Diany v roce 1997, ovšem ve filmu neuslyšíme – děj končí v roce 1984.

Na Rocketmanovi se v dobrém podepsalo velkoryse proinvestovaných 41 miliónů dolarů. Scénář napsal Lee Hall, autor předlohy k filmu Billy Elliot. Výchozí surovinou byly mimo jiné Eltonovy deníky z let 1970 – 1976. Režisér Fletcher skloubil biografické momenty s muzikálovými čísly a jako ústřední zápletku zvolil zpěvákův nenaplněný vztah k prvnímu textařovi Berniemu Taupinovi (hraje ho Jamie Bell).

Píseň Rocket Man z roku 1972 (skladba má dvouslovný název, titul filmu je jednoslovný) vznikla podle sci-fi povídky Astronaut Raye Bradburyho a zazní ve filmu opakovaně.  

 

Nejen pro znalce

Trable s rodiči, kteří malému Eltonovi věnovali pramálo pozornosti, jsou ve filmu zachyceny krátce, zato výrazně. Následuje stoupající křivka úspěchu, až po vystoupení v klubu Troubadour v Los Angeles, které pro tehdy třiadvacetiletého zpěváka znamenalo mezník. Na nováčka ve světě moderní hudby uznale zareagovali Brian Wilson z The Beach Boys, dále ikona popu, bluegrassu a gospelu Leon Russell, a také Bob Dylan. V Troubadouru se Elton John rovněž seznámil s manažerem Johnem Reidem (hraje ho Richard Madden), který se ale později stal jeho největším osobním zklamáním – Elton John ho miloval, Reid jej obchodně využil.

Film neskrývá Eltonovu homosexualitu, zachycuje však i jeho nepovedené manželství s německou zvukařkou Renate Blauel, s níž se seznámil při natáčení alba Too Low For Zero v roce 1983 – vzali se v roce 1984, rozvedli o čtyři roky později.

Na festivalu v Cannes vystupoval Elton John skromně. Když se ve světlemodrém saku a modrých brýlích ve tvaru srdíček objevil na pláži hotelu Carlton, zazpíval píseň Rocket Man spolu s představitelem hlavní role Taronem Egertonem.

Na své si přijde jak divák, který zná Eltonův život do posledního detailu, tak ten, kdo o něm neví skoro nic. Kvůli scénám s alkoholem, drogami a homosexualitou je snímek podle MPAA (Americká filmová asociace) hodnocený v USA písmenem R, čili přístupný od 17 let – mladší diváci mohou na film v doprovodu zákonného zástupce. Paramount chtěl od MPAA rating PG-13, čili od 13 let, ale proti tomu se postavil sám zpěvák: „Nevedl jsem PG-13 život,“ řekl. Ve hře je úplný zákaz distribuce na čínském trhu, a to kvůli homosexuálním scénám. V Česku je film doporučen jako nevhodný pro děti do 12 let.

 

Další fotografie z filmu i z festivalu v Cannes si můžete prohlédnout v galerii.

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama