Jsme e-shop se zbožím, které ještě neexistuje

Post Image

Jsme e-shop se zbožím, které ještě neexistuje

Play icon
19 minut

foto Tomáš Binter

Máte v hlavě podnikatelský projekt, ale nemáte peníze. Můžete hledat investora, vzít si úvěr v bance anebo zkusit crowdfunding, tedy sbírání peněz od lidí. Největším českým webem, který tu možnost nabízí, je Hithit. Vznikl před deseti lety a od té doby přes něj lidé poslali asi 450 milionů korun na víc než čtyři a půl tisíce projektů. „Když jsme začínali, Češi o crowdfundingu nevěděli nic. Dnes už ho umějí, ale pořád je kam růst,“ říkají spoluzakladatelé Hithitu Aleš Burger a Pavel Eichler.

Když jste v listopadu 2012 rozjížděli Hithit, bylo na českém internetu několik webů, které se o crowdfunding pokoušely, ale nebyly moc úspěšné. V čem jste vy byli jiní?

PE: Weby, o kterých mluvíte, nepochopily podstatu crowdfundingu. Jejich zakladatelé si mysleli, že udělají portál, na něj se budou hlásit lidé, kteří potřebují peníze, a ono se to nějak stane. My jsme pochopili, že člověk musí tvůrce projektů opečovávat. Zázrak se nestane, nebe se nerozestoupí a peníze se nezačnou sypat samy. Crowdfunding je práce, jak pro autora projektu, tak pro nás.

Kdo tehdy s nápadem na Hithit vlastně přišel?

AB: Našimi majoritními vlastníky jsou Norbert Nagy a Pavel Müller, majitelé velké softwarové firmy AspectWorks. Oni tehdy někde narazili na americký Kickstarter a řekli si, že by taky chtěli něco takového naprogramovat. Jenže pak zjistili, že nevědí, co s tím dál. Známe se z motorsportu, a tak mi o tom vyprávěli a ptali se, zda neznám někoho, kdo potřebuje peníze. Já jsem primárně producent a pohybuju se mezi kreativními lidmi, takže takových, kteří potřebují finance, znám mraky! Přizval jsem Pavla Eichlera, který je bývalý novinář. Vznikl tak podle mě ideální tým: dva lidé s neomezeným softwarovým zázemím, já jako producent a Pavel jako píárista s kontakty na média. Když jsme Hithit spustili, bylo na něm asi deset projektů víceméně našich kamarádů. A hned první den se na web přišly podívat čtyři tisíce lidí.

Kdo byli první autoři projektů?

PE: Měli jsme tam Xaviera Baumaxu, Vladimíra 518, výtvarníka Lukáše Musila alias Musu, taky závodníka ve freestyle motokrosu Libora Podmola nebo freeridového lyžaře Robina Kaletu, záhy i Tata Bojs a tak dál. Chtěli jsme to mít co nejpestřejší. Od prvního dne jsme rostli, začalo to fungovat. Pravda ale je, že jsme byli jednookým králem mezi slepými, čili to bylo celkem jednoduché. Ty ostatní weby navíc časem odpadly a my jsme crowdfundingový prostor v Česku opanovali.

Už jste zmínili Kickstarter, velký americký crowdfundingový web, který vám byl inspirací. Jaká základní pravidla jste na Hithitu od začátku chtěli mít?

AB: Základním principem crowdfundingu je „všechno, nebo nic“. To znamená, že si stanovíte cílovou částku, kterou chcete vybrat, a když se vám to nepodaří, nedostanete ani korunu a všechny peníze se vrací dárcům. Je to geniální princip, protože ochraňuje obě strany. Ti, kdo vybírají, se neuvrtají do problémů, a ti, kdo přispívají, mají jistotu, že neinvestují do blbosti a peníze se jim případně vrátí. Čili nikdo nic neriskuje.

Jedním ze základních pravidel je taky maximální doba trvání projektu. U vás je to pětačtyřicet dní. Proč?

PE: I Kickstarter měl už tehdy vysledováno, že je to doba, kdy autoři projektů neztratí energii se tomu věnovat a přispěvatelé na druhé straně se nezačnou nudit.

Podpořte Reportér sdílením článku