Kapr bez salátu? Namažte ho na chleba!

19. prosince 2021

Kapří paštika získala ocenění za obal i obsah.

archiv

Jak vymyslet, aby si lidé oblíbili kapra a jedli ho i jindy než na Vánoce? S tím si lámali hlavu majitelé farmy na Vysočině, ke které patří pět rybníků. Výsledkem je kapří paštika. Na trhu je třetí rok a prestižní ocenění už stačila získat za obsah i za obal. Rodina Plachých si pochvaluje, že díky ní jdou lépe na odbyt i ryby přímo v jejich restauraci ve Služátkách u Pelhřimova.

„Tchán miluje rybníky a ryby,“ vypráví Daniela Plachá, manažerka Hotelu a restaurace Farma ve Služátkách. Koncem devadesátých let se otec jejího muže Martin Plachý rozhodl, že si jeden rybník postaví. Vybral si mokřad kousek od Pelhřimova, asi deset kilometrů od sjezdu z dálnice. Protože původní majitel trval na prodeji většího pozemku, vznikla zde nakonec kaskáda pěti rybníků.

K podnikání se připojily obě děti se svými partnery. Markéta se učila kuchařkou, tak pro ni otec, bývalý šéf Agrostroje a později starosta Pelhřimova, spolu s bratrem postavili hned u rybníků menší restauraci. K ní přibylo ubytování a postupně i kavárna a cukrárna s vlastní výrobou. Kromě dezertů se tady dá pořídit jablečný mošt, marmelády, bylinkové čaje, a hlavně… kapří paštika. Jak k tomu došlo?

Ze sklenice do konzervy

Sladkovodní ryby zařadila Markéta do nabídky hned při otevření restaurace, jenže nenašly moc zájemců. „Kapr má u nás špatné jméno, což mě mrzí,“ dodává její švagrová Daniela. „K rybám i k rybníku se chováme hezky, není to žádný průmyslový velkochov.“ Šéfkuchařka Markéta přemýšlela, jak kapra naservírovat tak, aby to lidé ocenili a chutnal jim.

Nejdříve kapří maso nakládala do oleje, připravovala jej s bylinkami. Ale pořád v něm zůstávaly kosti. Zkusila tedy připravit pomazánku, a jak recept postupně vylepšovala, stala se z ní kapří paštika. Podávala se v restauraci jako předkrm a hosté si ji začali brzy kupovat i domů. Poté, co Markéta vychytala technologický postup, začala tudíž zavařovat do sklenic.

Výrobní kapacita ale nebyla velká a za týden bylo vyprodáno. „Mělo to potenciál, ale říkali jsme si, jak ho rozvinout,“ pokračuje Martin Plachý. Padlo rozhodnutí vyrábět víc a prodloužit trvanlivost. Paštika se přesunula ze sklenic do plechovek, které nemusí být v lednici. A protože rodina zastává názor, že obsah je stejně důležitý jako obal, přizvala ke spolupráci designéra Petra Novaqua.

Podpořte Reportér sdílením článku