Covid nám neuškodil, knížky se kupují více

Lidé

Na pultech knihkupectví se letos před Vánoci objevilo více novinek než loni, i když většina kvůli nedostatku papíru až v listopadu. Celkovým prodejům ale hodně pomohly starší tituly. „Tituly starší než rok už tvoří více než polovinu prodejů,“ říká obchodní šéf Albatrosu Josef Žák.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII

Jaké jste letos měli připravené bestsellery na Vánoce? Překvapilo mě, že se znovu vrátil Harry Potter…

To je pěkný příklad znovuoživení tak zvané backlistové literatury. Harry Potter meziročně vyskočil o dvacet pět procent.

 

Co je to backlistová literatura?

Backlist je produkce starší než dvanáct měsíců. Jejímu zvýšení napomohl růst e-shopu, tam je v nabídce všechno. Kamenná prodejna má omezenou plochu a na tři roky starý titul tam zákazník těžko narazí. Na e-shopech našli lidé i tyto knížky a nám se během uplynulých dvou let přehoupl backlist přes polovinu na tržbách.

Záleží i na struktuře produkce, my máme velkou část dětskou a ta je typicky backlistová. Není to tak, že by měla dobré prodeje jen šest měsíců a pak to šlo dolů. U dětských knížek je křivka jiná.

 

Jaké bestsellery jste měli nachystané před letošními svátky?

V listopadu vyšlo Tajemství od Radky Třeštíkové, Prázdniny v Česku od Ládi Zibury nebo kniha Saturnin se představuje od Miroslava Macka. Dále klasicky Halina Pawlovská a Vánoční prasátko od Rowlingové, což je příběh pro menší děti. V posledních dvou letech vzrostl prodej literatury věnované zdraví a životnímu stylu. Z této oblasti jsme na podzim vydali novinky našich dvou autorů – Jana Vojáčka a Margit Slimákové.

 

Mění se nějak nákupní zvyky českých čtenářů?

U úspěšných autorů platí, že se nabaluje čtenářská komunita postupně. Typickým příkladem je Michaela Klevisová, kterou dnes můžeme označit za královnu české krimi. Píše pravidelně, nová kniha jí vychází každý rok až dva. A s každou novinkou získává další čtenáře a ti dosavadní zůstávají. Dlouhodobým trendem je, že úspěšné tituly jsou bestsellerem déle. Před deseti lety platilo, že si bestseller udržoval vyšší prodeje půl roku a pak ho nahradil jiný. Nyní jsme svědkem, že řada novinek vylétne, křivka neklesá a drží se takto rok až rok a půl. Jde to přičíst i efektu sociálních sítí, protože když knížka dosáhne nějakého kritického počtu čtenářů, tak se šíří dál.

 

 

Jaká je hranice, od které mluvíte o bestselleru?

Když se prodá více než deset tisíc kusů.

 

Mezi nejprodávanějšími knihami se v poslední době prosazují čeští autoři…

Je to tak, tento trend jsme zaznamenali tak před třemi lety. Začali jsme se jim systematicky věnovat. Dříve mezi nakladateli převažovala představa, že bestsellery je třeba hledat v aukcích na práva zahraničních autorů. Jako nakladatelé jsme o ně zápasili. Ale úspěch se posunul k domácím autorům, kteří dnes dominují žebříčkům bestsellerů, což je standardní i na trzích, jako je Německo, Francie či Polsko. Čeští autoři mají výhodu, že se s nimi lépe pracuje z hlediska komunikace, často mají hodně fanoušků na sociálních sítích, což pomáhá prodejům.

 

Jak se vlastně zrodí takový český autor bestselleru?

Scénáře jsou různé. Třeba v případě Radky Třeštíkové vyšly její první dvě knížky, měly zajímavé a stabilní prodeje. Do třetí knížky, což byly Bábovky, jsme už šli s velkou marketingovou kampaní a najednou vystřelila mezi nejúspěšnější autory. A od té doby s ní intenzivně marketingově pracujeme. Pak jsou jiní, kdy si říkáme, že by nějaká zajímavá osobnost mohla napsat knížku, náš redaktor ji kontaktuje a někdy se zjistí, že už má nějakou v šuplíku nebo se na základě našeho kontaktu rozhodne knihu napsat.

 

Blíží se konec roku, jak byste letošek zhodnotil?

Po redukci v předchozím covidovém období jsme připravili na letošní sezonu standardní objem, možná o něco menší než dříve. Ovšem novinek je více než loni. Jen se nám kvůli dodavatelské situaci s papírem posunulo jejich vydání, většina novinek vyšla později než loni. Hlavní tituly jsou obvykle směřovány na září či říjen, letos vyšla velká část knížek v listopadu.

 

Jak se proměnil trh z hlediska prodejních kanálů, udržel se vyšší podíl online prodejů i v době otevřených obchodů?

Podíl online prodeje po otevření obchodů sice klesl, ale zůstal vyšší než před covidovou krizí. Dříve tento podíl pomalu rostl nad dvacet procent, dnes jsme na třiceti procentech. Skokově to vyrostlo. Je ale třeba vzít v potaz, že mezi e-shopy a kamennými prodejnami není ostrá dělicí čára. Řada prodejců dnes oba způsoby prodeje kombinuje. Z našich čísel se zdá, že nárůst e-commerce zásadně neubral kamennému maloobchodu. Kamenné prodejny jsou zhruba na číslech před covidem a online je vyšší. Buď e-shopy získaly nové zákazníky, nebo se lidé rozečetli. Viděli jsme nárůst dětské literatury v lockdownu a zájem o ni zásadně neklesl. Byl by to hezký závěr, kdyby krize pomohla čtenářskému rozvoji.

 

To vše nastalo přesto, že došlo k redukci vydávaných titulů, hlavně loni? Četla jsem, že to bylo až o třicet procent.

To asi odpovídá, my pracujeme s fiskálním rokem červenec až červen. Měli jsme 1 100 titulů v roce 2019/2020 a 900 v dalším roce 2020/2021. Výrazně se ale zvýšil už zmiňovaný prodej backlistu, tedy starších titulů. To pocítili všichni nakladatelé a pomohlo nám to projít celým obdobím. I při nižších investicích tržby neklesly, a prodali jsme zásoby, do kterých jsme měli nainvestováno v předchozích letech. Cashová bilance covidového období byla díky tomu dobrá.

 

 

Novinek jste letos měli v předvánočním období více než loni, vrátí se i celkový počet titulů na předcovidové hodnoty?

Knižní trh trochu trpí nadprodukcí. Soustředili jsme se na to udržet tržby produkcí novinek, takže průměrný prodej novinek na kusy dlouhodobě klesá. To je takový začarovaný kruh. Nedávné ochlazení produkce je do jisté míry zdravé. Nyní to zvedáme, ale nechceme to vrátit tam, kde jsme byli. Více obchodně pracujeme i s backlistem, nemíříme na čísla dva roky zpět, ale někam mezi.

 

Zmiňoval jste posun vydávání vánočních titulů ze září do listopadu kvůli nedostatku papíru. Má to i další dopady, nejsou dotisky?

Jedna věc je cena, s tím se musíme popasovat, ale hlavní problém je materiál – papír, karton, dokonce i lepidlo. Začalo se to projevovat na konci léta a v září. Výsledkem je, že se novinky posouvají, druhá půlka listopadu byla nejnabitější. Druhým efektem je, že nebudeme schopni dotisknout úspěšné věci. Obvykle knížka vyjde v září, ukáže se úspěšná, v říjnu se ještě objedná dotisk, který přijde v prosinci, a stihne se konec sezony. Tohle už nemáme šanci realizovat. Proto před Vánoci prostě některé novinky v některých obchodech nebyly.

 

Museli jste už dražší papír promítnout do ceny knih?

S cenami pracujeme průběžně, do cen nových titulů se vyšší náklady přirozeně promítají. Postupně přeceňujeme také vybrané starší tituly. Ale k plošnému zdražení celé produkce jsme zatím nepřistoupili.

 

Stalo se, že jste nějaký titul vůbec nestihli před Vánocemi vydat?

To se naštěstí nestalo. Dokázali jsme udržet produkční plán. Posunuli jsme věci, které nejsou nutné, na vánoční sezonu. Takže některé řadové tituly jsme posunuli, ale ty hlavní v podzimním edičním plánu všechny zůstaly.

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama