Kamera, klapka, jedem!

Post Image

Kamera, klapka, jedem!

Play icon
24 minut
Volvo už příští rok představí vůz, který „vidí“ nejen kolem sebe, ale díky lidaru až 300 metrů dopředu.

foto archiv

Vývoj moderních bezpečnostních prvků v autech postavených na nejnovějších technologiích jde dramaticky dopředu. Ne všechny sice fungují ideálně, celkově však chrání životy i zdraví. Představují ovšem také jeden z faktorů zvedajících cenu aut – i když hlavní příčinou zdražování jsou stále náročnější emisní limity. Sledování ospalosti řidiče, kamera pro výhled dozadu nebo systém, který zabrání řízení po požití alkoholu. Člověk si může v autě připadat jak ve sci-fi filmu. Které asistenty však mají smysl?

Aby bylo jasné, o kolik se v posledních letech zvýšily ceny automobilů, podívejme se na dva české bestsellery.

Když v roce 2013 přišla na trh minulá generace Škody Octavia, začínala s cenou 334 900 Kč – a jistě také díky tomu se stala jedním z nejprodávanějších vozů v celé Evropě. Uvidíme, jestli se stejně bude dařit i té současné, která v září 2021 nešla pořídit za méně než 494 900 Kč. Přitom má zcela základní výbavu a původní čtyřválcovou dvanáctistovku nahradil litrový tříválec, byť na druhé straně převodovka je šestistupňová, výkon motoru dosahuje 81 kW místo někdejších 63.

Další příklad: Fabia čtvrté generace, jakkoli ve své třídě největší a podle domácích i zahraničních recenzí opět velmi povedené auto, ukazuje světu oficiální cenovku 329 900 Kč. A to platí ještě jen pro modré exempláře, protože i za kdysi nejdostupnější bílou přidáte 7 300 Kč. Za takovou cenu se před pár lety dal v akci koupit o třídu větší Volkswagen Golf, tehdy nejlepší auto své kategorie. A hlavně – Fabie stávaly o celou třetinu méně.

(Ne)základní výbava

Nutno říci, že ještě před několika lety nebyly vozy tak plné elektroniky. Už zcela základní Fabia má dnes standardně LED světlomety, šest airbagů i klimatizaci, příjem digitálního rádia, pochopitelně už povinný stabilizační systém ESP či sledování tlaku v pneumatikách. K tomu asistent udržování v jízdním pruhu, systém Front Assist hlídající, abyste nenarazili do vozu před vámi, a který umí odlišit chodce a cyklisty, a povinné nouzové volání v případě nehody eCall. O tom si majitelé nejvíce dostupných škodovek mohli před pár lety nechat zdát.

Martin Peleška, ředitel českého zastoupení značek Toyota a Lexus, potvrzuje, že výbava vozů se zásadně vyvíjí a zdokonaluje. Všechny tyto japonské vozy mají standardně systém Safety Sense. „Jde o technologie a systémy, které mají za cíl předcházet dopravním nehodám nebo minimalizovat jejich následky. Patří sem celá řada asistentů jako protikolizní bezpečnostní systém s rozpoznáváním vozidel, chodců a cyklistů, asistent pro zmírňování kolize na křižovatkách a nouzovým asistentem řízení, adaptivní tempomat, upozornění na opuštění jízdního pruhu a asistent pro udržení v jízdním pruhu – tedy zařízení pro semiautonomní jízdu.“

Podpořte Reportér sdílením článku