Bezpečnost dětí v autě. Ať jezdí pozadu do čtyř let, říká expertka

13. listopadu 2020

Že je nejbezpečnější vozit malé děti ve „vajíčku“ zády ke směru jízdy, je pro drtivou většinu rodičů všeobecně známý fakt. Ideální by ovšem bylo vozit děti takto „pozadu“ mnohem déle, nejlépe až do čtyř let věku, říká specialistka na dopravní bezpečnost Lotta Jakobssonová.

Za svůj život už viděla tisíce dopravních nehod, mohla studovat jejich následky a příčiny, seznamovala se s dopady na zdraví posádky. Lotta Jakobssonová je respektovaná odbornice na oblast dopravní bezpečnosti a autorka bezpočtu studií na toto téma a také vedoucí oddělení bezpečnosti v automobilce Volvo. Ta se již od sedmdesátých let zabývá nejen intenzivním testováním aktivní a pasivní bezpečnosti, ale také následky reálných nehod ve Švédsku.

V databázi firmy jsou v současnosti data o více než 40 000 havarovaných vozidlech Volvo a anonymní údaje o 70 000 cestujících v nich. Podobné výzkumy nedělá Volvo samo, k dopravním nehodám vyjíždí dlouhé desítky let také experti automobilky Mercedes-Benz, svůj tým dopravní bezpečnosti má také tuzemská Škoda.

Unikátní na přístupu Volva však není jen velikost databáze, ale také skutečnost, že vloni se firma rozhodla svá data zpřístupnit ostatním výrobcům v rámci snahy zvýšit bezpečnost na silnicích. Spustila tedy iniciativu EVA (Equal Vehicles for All, volně přeloženo Srovnatelně bezpečná vozidla všem) a dává svá data k dispozici všem výrobcům.

Výsledky nehod promítají konstruktéři do vývoje nových modelů. Patrné z nich je, že při vývoji karoserie i bezpečnostních systémů se nestačí spolehnout na data z unifikovaných figurín, ale je důležité brát ohled na osoby různých tělesných výšek a hmotností, odlišně se při nárazu chová tělo vysokého muže nebo útlé ženy. A že jednoznačně nejzranitelnějšími pasažéry jsou právě děti.

Dítě jako kosmonaut

Nejbezpečnější pro převoz malých dětí je sedačka umístěná zády ke směru jízdy. Pojišťovací agentura Folksam uvádí, že riziko vážného zranění nebo usmrcení malých dětí je při použití autosedačky po směru jízdy pětkrát vyšší než u zádržného systému proti směru jízdy. Tento údaj udává i renomovaný norský výrobce sedaček BeSafe, který se na protisměrné systémy specializuje již desítky let a jeho výrobky se pravidelně umísťují na předních příčkách nezávislých testů. Sedačky zády ke směru jízdy však dnes již dodává široká řada firem.

Podpořte Reportér sdílením článku