Věřte nevěřte

Post Image

Věřte nevěřte

Play icon
3 minuty

kresba Miroslav Kemel

Lze se jistě vysmívat inzerátům Andreje Babiše se sloganem „Věříte médiím?“. „Mnohem užitečnější ale bude, pokud si média položí otázku, jak si důvěru svých čtenářů, diváků a posluchačů udržet, případně ještě posílit. Pár receptů by se jistě našlo,“ píše se v editorialu Reportéra, který vychází v září 2022.

Když před lety kupoval podnikatel Babiš dvoje významné noviny, tvrdil, že to dělá, aby mohly psát pravdu. To sice mohly celé dlouhé roky předtím, ale zřejmě to nebyla „pravda“, která by vyhovovala Andreji Babišovi a jeho obchodním a politickým záměrům.

Letos o prvním zářijovém pondělku oblepil titulní strany svých dvou deníků vlastním obličejem, sugestivní otázkou „Věříte médiím?“ a výzvou, aby lidé raději sledovali jeho pořad na sociálních sítích. Ponechme nyní stranou, proč se vedení vydavatelství takovému očividnému ponížení podvolilo, to je jejich věc.

Důvod, proč chce expremiér Babiš servírovat „čaulidem“ svou vlastní pravdu, je zřejmý: začíná horká politická sezona rámovaná na začátku volbami komunálními a na konci prezidentskými. Společnost bude konfrontována s krizovou ekonomickou i energetickou situací a Babiš sám bude čelit soudnímu procesu kvůli dotaci na Čapí hnízdo a možná i obnovenému vyšetřování za fiktivní reklamu tamtéž. K tomu všemu se samozřejmě uzpůsobený výklad reality náramně hodí.

Bývalý premiér rozhodně nebude sám, kdo se bude snažit veřejnosti servírovat tu svou jedinou správnou pravdu. Totéž můžeme čekat od řady politiků zprava zleva. „Pravdy“ to sice budou různé, ale motivace podobná: vylepšit své nedostatky a znectít soupeře, fakta nefakta.

Taková situace může novináře vybízet k tomu, aby se s nadhledem vysmívali politickému vymývání hlav. Mnohem užitečnější ale bude, pokud si média položí otázku, jak si důvěru svých čtenářů, diváků a posluchačů udržet, případně ještě posílit. Pár receptů by se jistě našlo.

Třeba v tom, že budou veřejnost informovat, a nikoli vychovávat. Že nebudou fungovat jako prodloužená ruka policie nebo tajných služeb. Že dovedou rozlišovat to podstatné od pěny dnů. Že člověka s jiným názorem nebudou automaticky považovat za blbce. Nebo tím, že nebudou mít dopředu dáno, kdo je v jejich příbězích padouch a kdo hrdina. Pokud to dokážou, budou to mít vymývači hlav mnohem těžší…

Milé čtenářky, milí čtenáři, jsme rádi, že nám projevujete svou důvěru už osm let. Právě tolik uplynulo od startu magazínu Reportér v září 2014. Velice si vážíme každého vašeho předplatného i každé minuty, kterou strávíte s našimi texty. Vaše důvěra a podpora je tím, na čem naše práce stojí. Děkujeme!

Krátký rozhovor Roberta Čásenského s Markem Šálkem o nadcházejícím čísle si můžete poslechnout zde:

P. S.: Příští číslo vychází v pondělí 17. října.

Podpořte Reportér sdílením článku