PODCAST: Nechci provokovat, říká Krištof Kintera, ale nic proti rozumné jízdě jednosměrkou!

27. května 2022

Post Image

PODCAST: Nechci provokovat, říká Krištof Kintera, ale nic proti rozumné jízdě jednosměrkou!

Play icon
75 minut

archiv

Svůj poměrně punkový přístup k životu předvedl výtvarník Krištof Kintera už pět minut před začátkem podcastu, kdy se nedaleko redakce vysekal na kole, takže dorazil s krvavým nosem a horním rtem.

„Nic dramatickýho,“ hlásil při čištění rány, „tohle k městské cyklistice patří. Jel jsem jednosměrkou a chtěl se vyhnout autu, abych řidiče neznervózňoval, tak jsem skočil na obrubník, za kterým byl rigol. Šel jsem přes řídítka a nosem polechtal chodník, ale pohoda. Když jsou pády takhle úsměvný, beru je spíš jako zpestření…“

V podcastu pak Kintera svůj přístup k jednosměrkám zobecňuje a dochází k závěru, že když se člověk chová rozumně a předvídatelně, nemusí nutně dodržovat všechny zákony a vyhlášky. Během hodinového rozhovoru tuto myšlenku vztáhne například na architekturu, když připomíná, že například vysílač na Ještědu nebo Kaplického „Chobotnice“ nedodržely přesná pravidla vypsaných soutěží, nicméně dnes jsme za Ještěd šťastní a lidé typu Kintery litují, že na Letné žádná Chobotnice nestojí.

O architektuře je část povídání taky z toho důvodu, že Krištof Kintera chystá na srpen další velkou instalaci ve veřejném prostoru. Konkrétně v parčíku na pražském Klárově, naproti nově otevřené galerii Kunsthalle, rozmístí sedm obrovských, do detailů zpracovaných a mimo jiné svítících (takže jakoby oživlých) betonových modelů sedmi zásadních staveb, které v Praze vznikaly v období socialismu – bude to například obchodní dům Kotva, klášter Emauzy nebo žižkovská televizní věž.

„Podobné budovy jsou neuvěřitelně zajímavé a zejména cizinci často nemají ponětí o tom, že město nabízí kromě Hradu, orloje a Karlova mostu taky spoustu pozoruhodností z poměrně nedávného a rozporuplného období.“

V podcastu dojde i na fotbalovou Bohemku, které Krištof Kintera celé dětství vášnivě fandil, na nový Dvorecký most přes Vltavu, jehož okraje už brzy vyzdobí, ale z Prahy se tok vyprávění přesune až na Šumavu, kam v posledních letech jezdívá čím dál častěji.

Aktuálně je dílo Krištofa Kintery zastoupeno například na veřejně vystavené sbírce současného umění sběratele Michala Richtra, která se koná v pražské galerii Magnus Art (v karlínském sídle J&T Banky).

Podpořte Reportér sdílením článku