Třicet let života se zlatým prachem

Post Image

Třicet let života se zlatým prachem

Play icon
16 minut
Chceme mít na jednom místě zlatnickou dílnu i prodejnu, říkají Mlynarčíkovi. Prostor v budově Filadelfie obsahuje obojí.

foto Tomáš Binter

Podnikání se učili za pochodu, první obchod otevřeli na místě, které se pro klenotnictví vážně nehodí. Všechny potíže postupně překonali, včetně těch současných covidových. Dnes už šperkařský byznys manželů Mlynarčíkových trvá třicet let, stejně jako jejich vztah. A do rodinné firmy už se pomalu zapojuje i další generace.

Šperky nejsou jako rohlíky nebo jiné spotřební zboží, u kterého lze snadno vynechat návštěvu obchodů a nakupovat přes internet. Pro řadu lidí je nákup prstenu, náušnic nebo náhrdelníku určitým rituálem, který má podobný význam jako samotné obdarování. A navíc se samozřejmě nejedná o malé finanční položky. Průměrná prodejní cena ve šperkařství JK Jitka Kudláčková činí dvacet osm tisíc korun. Pokud má klient vydat sumu v řádech desítek tisíc, chce šperk vidět na vlastní oči.

To je asi největší potíž, se kterou se během více než rok trvajícího pandemického stavu potýká firma manželů Jitky (za svobodna Kudláčkové) a Dušana Mlynarčíkových. Šperkařství, které funguje už od počátku devadesátých let a vyrábí vlastní kolekce i šperky na zakázku, tak musí hledat cesty, jak s klienty komunikovat, ujasňovat si vzájemně představy a také jak objednané šperky předávat.

Přesto se jim podařilo v loňském roce mezi lockdowny prokličkovat s úspěchem a udržet obrat na stejné úrovni jako v roce 2019. Pomohla k tomu loajalita stálých zákazníků i mimořádně silné nákupy v dobách mezi uzávěrami obchodů. „Určitá skupina našich klientů se nechtěla přeorientovat na online a říkali nám, že přijdou, až otevřeme. A také se to skutečně stalo. Když se loni koncem dubna obchody zase otevřely, vypukla taková malá vánoční sezona,“ popisuje Dušan Mlynarčík. Skutečná vánoční sezona roku 2020 pak lámala prodejní rekordy.

Manžele Jitku a Dušana také potěšila hezká gesta od stálých zákazníků: „Volal nám například loni v dubnu klient, že sice bude potřebovat šperk až v listopadu, ale že by ho chtěl objednat hned a poslat nám zálohu, aby nás podpořil.“

Velkou oporou byl pro firmu také dobře fungující e-shop. „Zpětně se nám vyplatila energie, kterou jsme v posledních letech věnovali práci na webové prezentaci, marketingu a na vytvoření dobrého konceptu internetového obchodu,“ říkají manželé Mlynarčíkovi.

Podpořte Reportér sdílením článku