Cestovky čeká boj o holé přežití

28. července 2020

Ivan Lackovič, Travel Family

FOTO: TNI Group/Travel Family

Cestovní kanceláře, které vozí turisty na Jadran či do Řecka, čeká letos pokles „jen“ na třicet procent loňských tržeb. Kanceláře cílící na jiné trhy jako Turecko nebo sever Afriky jsou na tom kvůli koronaviru mnohem hůř.

Pro řadu z více než osmi set cestovních kanceláří a několika tisíc prodejců zahraničních zájezdů v Česku znamená koronavirus boj o holé přežití.

„My jsme na tom ještě dobře,“ říká Ivan Lackovič z cestovní kanceláře Travel Family specializující se na Jadran a Řecko. „Máme dobře nastavené portfolio zemí, ale některé cestovky se specializují na destinace, které otevřené vůbec nebyly a pravděpodobně už letos nebudou, jako jsou severní Afrika nebo Turecko,“ vysvětluje situaci na trhu v rozhovoru pro Reportér Premium. Travel Family, sdružující čtveřici hlavních značek Viamare, VTT, Vítkovice Tours a Kovotour Plus, letos u leteckých zájezdů čeká prodeje na úrovni třiceti procent loňského roku.

Mezinárodní cestovní ruch patří kvůli pandemii mezi nejpostiženější byznysy vůbec. Podle základního scénáře Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), sdružující ekonomicky nejvyspělejší země, klesne mezinárodní cestovní ruch proti loňsku o šedesát procent. Ale to bude platit jen v případě, když se situace v druhé polovině roku začne zlepšovat. Pokud nebude možné volně cestovat po světě ani koncem roku, bude propad více než osmdesátiprocentní.

Tuzemské cestovky cílící na země mimo Evropskou unii nemají nyní ani co prodávat. Na trhu je běžné, že se zájezdy začínají prodávat v září až v říjnu a do konce března následujícího roku bývá takzvané období „first minute“, kdy zákazníci dostávají při koupi největší slevy. Cestovky tyto peníze z předprodejů používají na zálohové platby hotelům.

Letošního dvanáctého března se však tento obvyklý koloběh lidí a peněz zastavil. Kvůli koronaviru byla v Česku i v dalších státech vyhlášena plošná karanténa a prodeje zájezdů se před hlavní sezonou na tři měsíce fakticky zastavily. Klienti, co si již zájezd koupili, nemohli v řadě případů do původních destinací odjet a dostali poukázky na zájezdy platné do konce srpna 2021. Problém se tím z velké části jen odsunul na příští rok, protože cestovky musí dál hradit své provozní náklady a vůbec netuší, jak bude příští rok vypadat.

V hromadném cestovním ruchu se podle Ivana Lackoviče v Česku v normálním roce protočí okolo 55 miliard korun, z toho 35 miliard tvoří výjezdní turistika. „Přesto jsme jako odvětví žádnou přímou pomoc od státu nedostali,“ říká s tím, že cestovní kanceláře jsou neúspěšné při žádostech o státní garance na úvěry u bank a řada cestovek bude mít problém získat i povinné pojištění proti úpadku na příští rok. „Pro řadu cestovek to znamená boj o holý život,“ uzavírá Ivan Lackovič.

Rozhovor s Ivanem Lackovičem z Travel Family, šesté největší cestovní kanceláře v Česku, čtěte zde.

Podpořte Reportér sdílením článku