Re: Děkujeme, že jste si objednali svůj vůz

Post Image

Re: Děkujeme, že jste si objednali svůj vůz

Play icon
14 minut

foto Profimedia.cz

Automobilky kromě přechodu na elektrický pohon začínají více sázet i na online prodej, tyto plány připustila také Škoda Auto. Ne všichni jsou ale z prodeje po síti nadšeni. Objednáme si už příští auto z pohovky s tabletem v ruce?

Automobilka Volvo letos na jaře zaskočila mnohé prohlášením, že odteď se budou všechna čistě elektrická Volva prodávat výhradně online. A protože v roce 2025 chtějí mít Švédové v nabídce hned sedm takových modelů a podle jejich propočtů budou tvořit polovinu odbytu, při určitém zjednodušení to znamená, že za čtyři roky prodá Volvo půlku aut výhradně po internetu.

Odvážné tvrzení, které zpočátku vyvolalo jistou vlnu překvapení a působilo jako výstřelek – svým způsobem nonkonformní – severské značky, se však ukazuje jako velmi reálná cesta do nepříliš vzdálené budoucnosti. O online prodeji se totiž mluví také u ostatních výrobců, i když ne všichni jsou z internetových showroomů nadšení. A tato směs různých postojů se objevuje jak u luxusních, tak i u masových značek.

Online prostředí láká

Internetový prodej prosazuje například i Mercedes-Benz, dlouhodobá jednička mezi prémiovými výrobci osobních vozů. Firma s třícípou hvězdou ve znaku se již loni pochlubila, že v červnu na čínském trhu uzavřela přes 85 procent kontraktů online. Situaci samozřejmě mohl ovlivnit koronavirus, který stále hýbe odbytem, ať z důvodu propadů a vzestupů poptávky daných pandemií, nebo kvůli kolísavé výrobě. I tak je nicméně vysoké číslo o online prodejích údajem hodným zájmu. Členka představenstva Britta Seegerová navíc prohlásila, že do roku 2025 prodá Mercedes-Benz plných 25 procent vozů přes internet, což při téměř trojnásobném odbytu Mercedesu proti Volvu znamená na počet kusů ještě více vozů než v případě švédské značky.

Prohlášení švédského výrobce je ještě o něco pikantnější proto, že vedle online prodeje elektromobilů představitelé firmy prohlásili, že od roku 2030 budou nabízet již výhradně elektrické vozy bez spalovacích motorů, tedy ani plug-in hybridy, na které dosud mohutně sázeli. A jelikož všechny elektrické vozy se mají prodávat pouze přes internet, fakticky to tedy také znamená, že za ani ne deset let si volvo jinak než přes e-shop nepořídíte.

Krátce po Volvu se k online prodeji přihlásil také koncern Volkswagen, který se dlouhé roky přetahuje s japonskou Toyotou o to, kdo prodá na světě víc aut. O důležitou okolnost jde právě proto, že Volkswagen je když ne vysloveně lidovou, tak rozhodně masovou značkou – zatímco u Volva i u Mercedesu lze online prodej považovat za specifický kanál pro majetné zákazníky, kteří třeba chtějí originální, „digitální“ zážitek z prodeje nebo naopak nemají chuť trávit čas hledáním nabídek a konfigurací.

Podpořte Reportér sdílením článku