Kde sedíš, Franto? Covid nám mění práci

Post Image

Kde sedíš, Franto? Covid nám mění práci

Play icon
20 minut

foto Profimedia.cz

Byla to ta nejběžnější věc na světě. Ráno přijít do práce, udělat si kávu, krátce pokecat o včerejším fotbale nebo pochválit Marušce novou kabelku. Přes stůl houknout na kolegu, že už byste ten soubor vážně potřebovali… To se během koronavirové krize změnilo. Mnozí lidé se už do kanceláří nevrátí, nebo tam budou chodit jen občas. Práce od roku 2020 už nebude, jaká bývala.

Moderní sídlo antivirové firmy Avast, které proslulo i bohatě zásobenou kantýnou s jídlem zdarma, zeje prázdnotou. A prázdné zůstane minimálně do konce roku. Na práci z domova si od jara zvykly i tisíce lidí v České spořitelně. Z domácích obýváků či pracoven úřadují pracovníci technologických společností i nápojového gigantu, a dokonce i část zaměstnanců pražské zoologické zahrady.

Může se z home office stát nový pracovní standard? Jak správně kombinovat práci na dálku a v kancelářích? A jak vnímat atmosféru mezi zaměstnanci a správně je řídit? To všechno jsou otázky, které v této době řeší šéfové velkých i menších firem. Jisté je jedno: v řadě oborů už nebude pracovní režim takový, jaký jsme dosud znali.

Práce odkudkoli

Po jarní výluce se část zaměstnanců Avastu v létě na čas vrátila do kanceláří, i když jich nebyla ani polovina. Poté, co se ve firmě objevily první případy nákazy, se vedení rozhodlo, že nechá své lidi pracovat z domova nejméně do konce roku. „Místo toho, abychom kanceláře střídavě otevírali a zavírali, jsme zvolili jasný postup a zopakovali pracovní režim z jara,“ říká šéf Avastu Ondřej Vlček, který vedení firmy převzal loni v červenci, a jeho první rok ve funkci tak rozhodně nebyl žádnou poklidnou selankou.

Firma oznámila, že kanceláře zůstanou zavřené minimálně do konce roku, může to však být i déle, záleží na vývoji situace. V mezidobí se ovšem vedení intenzivně zabývá tím, jak by měl vypadat pracovní režim do budoucna – i po odeznění aktuální epidemie. „Nepo-užíváme v této souvislosti termín ,home office‘, tedy práce z domova, ale spíš výraz ,work from anywhere‘, práce odkudkoli, což současné technologie umožňují. V každém případě očekáváme, že se pracovní režim v Avastu změní. Nejspíše to bude hybridní model, kdy si lidé budou moci vybrat, zda chtějí pracovat v kanceláři, nebo na dálku,“ říká Ondřej Vlček. Interní průzkumy pak podle něj ukazují, že téměř polovina zaměstnanců preferuje „work from anywhere“. Těm pak firma poskytne zázemí, aby se měli kde scházet, pracovat v týmu a podobně.

„Obecně se dá říci, že v oboru informačních technologií je určitě práce na dálku možná více než ve většině ostatních. Ale i u nás se to velmi liší podle konkrétního zaměření. Pro ty, kteří mají tvořit něco nového, je většinou velmi důležitá spolupráce i neformální kontakt s kolegy. Jiní pracují daleko více sami a přítomnost ostatních je může i rušit,“ říká šéf Avastu. V režimu práce na dálku postrádá hlavně „náhodná ťuknutí“, kdy někdo něco řekne, jiného to zaujme a přivede k novému řešení. Výhodu zase vidí v tom, že se může významně rozšířit geografický prostor, odkud firmy získávají nové spolupracovníky. Při „práci odkudkoli“ už podle Ondřeje Vlčka zůstane jen jedna bariéra. „Máme angličtinu jako univerzální jazyk v oboru, máme technologické nástroje – a bude potřeba už jen to, aby ti lidé byli ve stejném či podobném časovém pásmu,“ říká šéf Avastu.

Aby to pořád jiskřilo

Podpořte Reportér sdílením článku