Rittig a spol.: Zlatý důl to byl

Post Image

Rittig a spol.: Zlatý důl to byl

Play icon
5 minut
Na zahájení procesu dorazilo osm obžalovaných osobně. Zleva bývalý šéf pražského dopravního podniku Martin Dvořák, někdejší ekonomický ředitel Ivo Štika, poradce Jan Valtr, lobbista Ivo Rittig, podnikatel Jan Janků, advokát Marek Stubley, analytik Jaroslav Kubiska a personalista podniku Tomáš Petana.

ČTK

K soudu, který řešil případ stamilionových obchodů kolem pražského dopravního podniku, jsem chodil častěji než téměř všichni obžalovaní. Proto si po květnovém osvobozujícím rozsudku dovolím pár otázek.

Výsledkem sedmnáct nula skončil soud týkající se údajného tunelování pražského dopravního podniku. Všech sedmnáct obžalovaných v čele s jeho bývalým ředitelem Martinem Dvořákem a lobbistou Ivo Rittigem totiž zprostil pražský městský soud obžaloby. Jádro verdiktu, jenž padl v půlce května, je následující: tři „jízdenkové“ zakázky Dopravního podniku Praha byly přidělené způsobem, který zákon umožňoval.

O co, velmi stručně a zjednodušeně řečeno, šlo?

1) Dopravní podnik vedený Martinem Dvořákem před lety vypověděl smlouvu s prodejcem jízdenek a jízdních dokladů a najal si jiného, který byl třikrát dražší.

2) Když se objevily zprávy, že se Prahou šíří padělané jízdenky, najal si Dopravní podnik bez výběrového řízení nového výrobce, papírnu Neograph. Ta městské firmě prodávala jízdenky dráže, protože se tiskly, jak znělo oficiální zdůvodnění, na „nepadělatelném papíře“. Z každé vyrobené jízdenky se vyplácela provize minimálně 17 haléřů, peníze se dostaly až ke karibské Cokeville Assets – a ta zase peníze posílala zpátky do Evropy známému lobbistovi Ivo Rittigovi.

3) Dopravní podnik zadal bez výběrového řízení zakázku na SMS jízdenky a mobilní peněženku.

Podpořte Reportér sdílením článku