Závodníci ve smokingu

Šéf Komerční banky a bankéř roku 2016 Albert Le Dirac’h (zcela vlevo). Za ním stojí Petr Stuchlík, generální ředitel společnosti Fincentrum, která ceny Banka roku pořádá.

foto Fincetrum

Soutěž nejlepších českých bank má za sebou jubilejní patnáctý ročník. Hlavní kategorii v historii soutěže jasně dominují Česká spořitelna a Komerční banka, která je i letošním vítězem. Soutěž, kterou kdysi založili dva mladíci ze společnosti Fincentrum, ukazuje, jak se postupně mění svět financí.

Vítězové se radují, často se zdviženýma rukama nad hlavou. Přebírají diplomy a ceny, děkují blízkým i svým týmům, někteří si už na pódiu pořizují selfie fotografie. Pro ceny si ovšem nechodí v propocených dresech, ale ve vyžehleném smokingu s motýlkem. V tomhle „sportu“ totiž nerozhodují góly a vteřiny, ale čísla a propočty. Ale o prestiž jde úplně stejně.

Když si ve středu 23. listopadu večer šel předseda představenstva Komerční banky Albert Le Dirac’h na žofínské pódium převzít cenu pro Banku roku, bylo to už šesté vítězství tohoto ústavu. Přesto se jednalo o mimořádný ročník pro tuto banku, letos to totiž bylo vůbec poprvé, kdy šéf KB získal i osobní titul Bankéř roku.

V historickém pořadí se Komerční banka dotáhla o jedno vítězství za Českou spořitelnu, která má na kontě sedm titulů. Pouze ve dvou ročnících vyhrál někdo jiný než tato dvojice – v roce 2008 Raiffeisenbank a v roce 2014 Československá obchodní banka.

Mít něco lepšího

Soutěž Banka roku má za sebou již patnáct ročníků. V roce 2002 ji začala pořádat tehdy velmi mladá firma Fincentrum. Tu založili Martin Nejedlý a Petr Stuchlík v roce 2000 původně coby portál o financích. V roce 2001 portál prodali mediální skupině Mafra (a zůstalo jim finanční poradenství, tedy základ dnešního Fincentra). O rok později se pak pustili do chystání první Banky roku.

Podle Petra Stuchlíka byla motivací k založení soutěže konkurence. Server peníze.cz, za kterým stál dnešní státní tajemník Sobotkovy vlády Tomáš Prouza, totiž vyhlašoval nejlepší webové stránky finančních institucí. „Tak jsme si řekli, že musíme mít něco lepšího a že budeme vyhlašovat rovnou nejlepší banku a bankovní produkty,“ říká Petr Stuchlík. Pro zasazení do kontextu je třeba říci, že Stuchlíkovi bylo v té době, v roce 2002, pětadvacet let a Nejedlému sedmadvacet. Šéfům bank, které měla jejich soutěž hodnotit, bylo o generaci, někdy i o dvě více. Petr Stuchlík říká, že pro úspěch myšlenky bylo klíčové uzavření partnerství s karetní společností Mastercard: „Když ostatní viděli, že do toho jde taková firma, tak to brali vážně a na náš tehdejší mladý věk se nikdo neohlížel.“

Nejlepší marketingová investice

Podpořte Reportér sdílením článku