Co tu zanechal otec moderní žurnalistiky Tom Wolfe

17. května 2018

Tom Wolfe, rok 2013

Profimedia.cz

Ráno si oblékl bílý oblek s vestičkou, kalhoty s pukem, červenobílé ponožky a krémové mokasíny, sedl k psacímu stroji a napsal přesně deset stran textu. Když to stihl ještě před obědem, na zbytek dne si udělal volno. Tom Wolfe, spolutvůrce moderní americké prózy i nové žurnalistiky, v pondělí 14. května v New Yorku podlehl infekčnímu onemocnění. Bylo mu osmaosmdesát let.

Byl jedním z těch autorů, které máte spojené hlavně se šedesátými léty, a i proto vás zpráva o jeho úmrtí tolik překvapí. Autor, který popisoval například LSD trip, jenž si dopřál spisovatel Ken Kesey (napsal například román Vyhoďme ho z kola ven) nebo hodování členů radikální strany Black Panthers u Leonarda Bernsteina v obýváku, se přitom podílel už na poválečné proměně literatury.

Modernistická próza se po druhé světové válce těžko mohla vrátit do stejných kolejí – hrůzy koncentračních táborů i atomových bomb téměř všechno změnily. Šedesátá léta navíc přinesla další změnu společenského klimatu spojenou s vraždou prezidenta Kennedyho, válkou ve Vietnamu, hnutím hippies i černošskými nepokoji.

Tom Wolfe se narodil v roce 1931 v Richmondu ve státě Virginie. Už v sedmi letech věděl, že chce být spisovatelem. Vídával svého tatínka – farmáře sedávat za pracovním stolem. A připomínalo mu to slavné romanopisce.

První novinářskou zkušenost absolvoval v massachusettském deníku Springfield Union. Po studiích na Yale University se dostal do The New York Herald Tribune, kde se učil řemeslo od tehdejších žurnalistických hvězd – Jimmy Breslina a Dicka Shaapa. Jak později napsal v předmluvě k antologii The New Journalism: „Seděli naproti sobě a každý den se předháněli, kdo uloví lepší příběh. Breslin mě naučil, že pro sloupkaře je zásadní vyjít ven, nespoléhat se na informace od ostatních, objevovat svět po svých.“

Když si jako elév odbyl zprávařskou nádeničinu, začal se zabývat tím, co ho bavilo nejvíc – do detailu a popisně zkoumat lidské příběhy a společnost, ve které žije. Přispíval do nedělní rubriky New York, ze které se později vyvinul samostatný list. Ve stejné době začal psát pro časopis Esquire. Přitom dál kráčel vstříc svému největšímu snu: napsat román.

Podpořte Reportér sdílením článku